Cersaie 2022 bruist van tegels en mensen
Tijdens de beurs trok de redactie van Polycaro heel wat foto's en verzamelden we de eerste reacties bij een Fransman, een Nederlander, twee Italianen en twee Belgen.
Opnieuw veel volk op Cersaie 2022
Wat ons meteen opvalt, is dat er veel volk is. Paolo Colombo, voorzitter van Assoposa Italia, beaamt dit al op de eerste dag. “Wij zijn nu heel tevreden over de opkomst. Cersaie is en blijft één van de belangrijkste informatiebronnen voor de tegelbranche. Bezoekers komen van overal, zowel van onze buurlanden als van Azië. Ook hier op de ‘Città della Posa’ is het continu gezellig druk en zijn de professionals benieuwd naar onze nieuwe plaatsingstechnieken. Wat mij betreft, nu reeds een geslaagde beurs, net zoals vroeger.”
Iets later hadden we een bijzonder boeiend gesprek met Dominique Pichenet van Parefeuille, een Franse tegelfabrikant uit de Provence. “Vandaag herbeleven we de Cersaie van weleer, we zijn ontzettend gelukkig met de opkomst. Alleen was er mijns inziens onvoldoende energie om voor deze editie extreme veranderingen op touw te zetten.”
Ook Astrid Deketelaere van Bouwpunt Deketelaere uit Ruddervoorde, vond dat er opvallend veel volk was. "We zijn heel tevreden van ons bezoek aan Cersaie 2022 en kijken nú al uit naar de editie 2023. Een tendens is wel dat enkele grote spelers zoals de Florim groep, Marazzi en Kronos dit jaar niet op de beurs aanwezig waren, maar zelf een in-house event organiseerden. Maar ook dit heeft zijn voordelen. Zo hadden wij het geluk om een bezoek aan de beurs te combineren met een persoonlijke rondleiding in de Florim toonzaal, alsook bij Marazzi, telkens gevolgd door een verzorgde receptie. Ideale manieren om de nieuwigheden en de volledige collecties te ontdekken".
Duurzame tegelproductie absolute prioriteit
Het valt op dat veel fabrikanten sterk inzetten op en al uitpakken met hun ecologische en milieuvriendelijke tegelproductie. We zien op de standen veel natuurlijk groen als kleur bij het presenteren van de collecties. We spotten slogans zoals ‘Made with love’, ‘Cultiver la céramique’, ‘Reducing Emissions and minimizing water’, ‘Dress up your world’, ‘Building responsibly together’ of ‘Inspiring better living’.
Ook hebben sommige fabrikanten zelfs hun naam of bepaalde productnamen aangepast: ‘Ecoceramic, ‘Eco Ceramica Group’, ‘Verde 1999 Italian Ceramics’. Bijzondere aandacht voor een betere, gezondere en meer duurzame toekomst van en met tegels en hun nevenproducten staat duidelijk bovenaan het prioriteitenlijstje van veel fabrikanten.
Nieuwe tegeltrends op komst? Bloemenmotieven op tegels als “paper-look”
We merken tijdens de eerste dag een grote diversiteit aan zowel tegelformaten als afwerkingen. Veel gepolijste kleurrijke grootformaattegels, combinaties met verschillende soorten en formaten met een geschiedenis zoals exagonen en kleine kleitegeltjes vallen meteen op in de eerste hal die we bezoeken. Sommige fabrikanten mikken op de black & white look, waarbij zwart als hoofdkleur wordt genomen. Gedurfd, gewaagd, extravagant.
Bij de grote spelers vallen veel bloemenmotieven en imitatie steenstrips op. De meesten noemen het ‘paper-look’, het ziet eruit als een soort behangpapier.
“Nederland heeft een serieuze invloed op de Cersaie beurs gehad. Ik heb heel veel bloemen gezien”, lacht Gerard Reus, voorzitter van Bovatin Nederland. “Persoonlijk vind ik dat een beetje een déjà vu. Of is het retro? Qua concept zijn de standen zeker OK, maar naast meer kleuren merk ik niet echt een innovatieschwung. Wel is de belangstelling veel groter dan ik dacht. Er is veel volk op de been voor deze Cersaie, en alles zo goed als mondmaskervrij. Een heuse verademing in tegenstelling tot vorig jaar.”
Dominique Pichenet is op dit moment nog niet echt overtuigd van de ‘paper-look’: “De hamvraag is of dat imitatie behangpapier voldoende zal aanslaan bij de bezoeker. Maar ik geloof wel dat de grote gespreksthema’s binnen het productieproces over ecologie en energie zullen gaan. De blikvanger is zeker en vast groen.”
Ook Guy Royaux, zaakvoerder van importeur Tyles, is overwegend positief over deze editie. “Op productniveau deden bepaalde fabrieken hun best om technische evoluties en nieuwigheden te etaleren. De ‘double digital’, waar de tegel 2x wordt bewerkt met eerst een structuur en dan een tekening, zorgt voor prachtige diepgang in de tegel alsook een aangename touch. Iets wat we de komende jaren vaker zullen terugzien. Al blijft de vraag wanneer we die nieuwe collecties mogen verwachten. De meeste spreken van maart of april 2023.”
We kunnen besluiten dat de intenties goed zaten. “Veel goede bedoelingen dit jaar op de Cersaie met een zeer hoge opkomst de eerste 3 dagen. Vooral de overzeese collega’s uit de Verenigde Staten, Zuid Amerika, Australie en India waren terug massaal present. Voor velen een weerzien sinds 2019. Ook de Belgische importeurs tekenden present”, besluit Guy.
Cersaie 2022: in de ban van de Dutch TTF Gas Index?
Uiteraard is de brandend actuele discussie over de impact van de gasprijzen op de productie van keramische tegels wereldwijd niet weg te denken. En daarover verschillen de meningen.
“Helaas overschaduwde het spook van de Dutch TTF Gas Index de meeste discours op deze editie”, vertelt Guy Royaux ons. “En al zeker wanneer dinsdagnamiddag een explosie aan de pijplijn voor een opstoot zorgde in de gasprijzen” (zie grafiek). “De zoveelste kleine aardschok in Sassuolo en Castellon. Vandaag is alles zeer frêle en is het voor veel fabrieken maandelijks overleven. 3/4 van de producties ligt nu al stil. Wat zal dat worden tijdens de wintermaanden? In West Vlaanderen gaan de meeste producenten van andere vloerbekledingsmaterialen dicht vanaf 15 december tem eind januari.”
Astrid Deketelaere van de Bouwpunt Groep ving op dat er volgens veel fabrikanten nog niet gepanikeerd moet worden voor 2022 en dat de orderboeken nog mooi gevuld zijn tot het einde van het jaar. "Wat 2023 zal brengen voor de tegelwereld, blijft voor iedereen echter nog een groot vraagteken. Momenteel worden verschillende tegels op een dunner formaat geproduceerd om zo de energiekost te verlagen en er wordt gewerkt met een energietaks die maandelijks varieert afhankelijk van de gasprijs".
We spraken ook met Barbara di Genova (ABK Group), die opvallend positief is over de huidige situatie. Hoe kijkt zij naar de impact van de gasprijzen op de tegelproductie?
Barbara: “Waar maakt men zich eigenlijk zorgen over? De gasprijzen mogen inderdaad niet meer verder stijgen nu. Wij dienden al uit pure noodzaak sommige ovens tijdelijk stil te leggen, iets wat voor de crisis ondenkbaar was. Maar de crisis heeft ook een positieve invloed op innovatie. Men zoekt veel intensiever naar alternatieven om de ovens draaiende te houden. In de wandelgangen kreeg ik te horen dat men al bezig is met de productie en het testen van het fusioneren van waterstof en gas. We zitten dus niet stil.”
Dus volgens jou is de schrik groter dan de zorg? Barbara: “Ik zal je eens iets vertellen. Men rekent nu bovenop de prijsstijgingen een extra gastoeslag, zodat de prijzen nu zogezegd de pan uitswingen. Welnu, als ik mijn oude prijslijst van 2016 naast die van vandaag leg, dan zitten we quasi op hetzelfde niveau”. Wat vertel je ons nu? Hoe kan dat? Barbara: “In die periode kenden we een totaal andere prijzenpolitiek. Daarna werd een prijzenoorlog ontketend die leidde tot de extreem lage prijzen die we hebben gekend. We zijn dus wat verwend en gewend geweest.”
Eén ding is zeker: dit is een sector die bruist van de energie, positieve mensen en mooie producten. Wij keren met een goed gevoel en veel nieuwe informatie terug uit Italië. We zijn benieuwd hoe de komende maanden zullen evolueren. Wil je ook reageren? Laat het ons weten via info@polycaro.be
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief