Een succesverhaal met toekomst: 50 jaar Schlüter-SCHIENE
Ontwikkeling naar aanleiding van een acute behoefte
Werner Schlüter bedacht de SCHIENE in 1975. Als tegelzetter was hij op zoek naar een nette afwerking van het Florentijnse mozaïk dat hij in een badkamer met vijf deuren volgens de dunbedmethode had gelegd. Het doel was om de tegelranden bij de overgangen tegen beschadiging te beschermen, zodat de klant zo lang mogelkijk van de tegelvloer kon genieten. Op dat moment was er echter eenvoudigweg geen oplossing voor dit probleem op de markt.
Schlüter bedacht een L-vormig metalen profiel met een geperforeerd bevestigingsvlak. Met de hulp van een bevriende gereedschapsmaker ontwikkelde hij een prototype dat zichzelf ook in de praktijk bewees. Vervolgens vroeg hij een patent aan voor het profiel - het registratiecertificaat met de eigendomsrechten werd officieel uitgegeven op 23 oktober 1975.
Voortdurende doorontwikkeling
In de tegelindustrie werd het idee goed ontvangen: Het oorspronkelijke assortiment van vijf messing profielvarianten - die vandaag de dag nog steeds in het assortiment zitten - werd al snel uitgebreid met andere SCHIENE varianten. Al snel kwamen er nieuwe producten bij, zoals de profielseries BARA en JOLLY, die tot op de dag van vandaag zeer succesvol zijn. In 1981 kreeg het bevestigingsvlak van de SCHIENE zijn kenmerkende trapeziumvormige perforatie. De circelperforatie werd vervangen door de opvallende trapeziumperforatie, die naast het officiële logo het belangrijkste onderscheidende kenmerk van het bedrijf uit Iserlohn is geworden en ook vandaag nog steeds de bevestigingsvlakken van bijna alle profielen siert.
Al snel kreeg de SCHIENE ook internationale erkenning. Terwijl de eerste exporten, voornamelijk naar buurlanden en binnen Europa, vanuit Iserlohn plaatsvonden, richtte het bedrijf vanaf de tweede helft van de jaren tachtig ook internationale vestigingen op. Het begon allemaal met de dochteronderneming Schluter-Systems L.P. in Plattsburgh,VS - nog steeds het hoofdkantoor van de Amerikaanse tak, die nu ook de vestigingen in Reno en Dallas-Fort Worth omvat. In de daaropvolgende jaren werden achtereenvolgens vestigingen geopend in Turkije, Canada, Spanje, Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië.
Met de introductie van de voegrib ging Schlüter-Systems nog een stap verder: de in 2001 geïntroduceerde voegrib zorgt voor een vaste voegafstand tot de tegel, waardoor het voor de tegelzetter nog eenvoudiger wordt om exacte voegpatronen te creëren en een eenvoudige en preciese installatie te garanderen. In 2015 werd ook de SCHIENE van roestvast staal voor het eerst met een voegrib op de markt gebracht.
Grote variatie aan producten
Naast de SCHIENE in verschillende varianten en andere profieltypes voor talrijke toepassingen - zoals uitzet- en bouwvoegen, overgangsprofielen of plinten - ontwikkelden Werner Schlüter en zijn team vervolgens nog vele andere oplossingen die het werk van tegelzetters en natuursteenleggers tot op de dag van vandaag makkelijker maken. Zijn motto “Uit de praktijk voor de praktijk” toont de nauwe band met de tegelbranche.
Met het gelijmde ontkoppelingssysteem Schlüter-DITRA en de afdichtingsmat KERDI ontstonden producten die in de hele branche een begrip zijn. Ook in het verdere verloop van de inmiddels 60-jarige geschiedenis van het bedrijf werden talrijke producten en systeemoplossingen aan het assortiment toegevoegd, waarvan zowel installateurs als eindgebruikers profieteren. Voorbeelden hiervan zijn de energiebesparende verwarmingssystemen BEKOTEC-THERM en DITRA-HEAT-E, de Schlüter-LIPROTEC lichtprofieltechnologie en het uitgebreide assortiment voor het ontwerpen van comfortabele en aantrekkelijke badkamers, zoals aanpasbare wastafels, de praktische Schlüter-SHELF planchetten en elegante afvoergoten.
Een goed idee voor het beschermen van tegelranden is uitgegroeid tot een wereldwijd succesvol bedrijf dat marktleider is geworden op tal van gebieden rondom de verwerking van tegels en dat een blijvende impact heeft gehad op de tegelhandel.