MARMOMAC debuteert succesvol in Brazilië
Mijlpaal in de sector
Tweehonderd merken vertegenwoordigden er steengroeven, verwerkingsbedrijven en fabrikanten van verwerkingstechnologie uit Brazilië, Italië, Turkije, China en Griekenland in een tentoonstellingsruimte van meer dan 14.000 vierkante meter. Sectorbedrijven uit meer dan 60 landen, waaronder de Verenigde Staten, China, Mexico en de Verenigde Arabische Emiraten, trokken naar het driedaagse evenement dat rekende op een omzet van meer dan 160 miljoen euro. Deze cijfers zorgen ervoor dat zelfs de eerste editie van Marmomac Brazilië al een mijlpaal is in de sector voor de Midden- en Zuid-Amerikaanse markten. Gezien de huidige politieke situatie werd er ook met veel belangstelling gekeken naar Noord-Amerika, de grootste importeur van Braziliaanse natuursteenproducten.
Strategische locatie
Marmomac Brazilië is ontstaan uit de rebranding en strategische herpositionering van de Vitória Vitória Stone Fair, een historisch evenement in deze sector dat tot 2024 in Vitória, de hoofdstad van de staat Espírito Santo, werd gehouden. Met deze verhuizing naar São Paulo, in de gelijknamige staat waar een derde van het BBP van Brazilië vandaan komt, mikt Veronafiere op een metropool met 12 miljoen inwoners en een referentiecentrum voor de gemeenschap van architecten en interieurontwerpers. Bovendien komt deze strategische locatie op logistiek gebied naar voren als een internationaal knooppunt dat in staat is om nog meer professionals uit de sector en bouwbedrijven erbij te betrekken door nieuwe zakelijke kansen en relaties aan te bieden.
De Braziliaanse steenindustrie is wereldwijd een van de belangrijkste, vooral voor graniet, dat goed is voor 70% van de totale export. Brazilië is 's werelds op drie na grootste producent en op vier na grootste exporteur van natuursteen dankzij meer dan 1.500 actieve steengroeven en 10.000 bedrijven in de sector.

Federico Bricolo, voorzitter van Veronafiere, blikt tevreden terug
Vitale (lokale) steun
“Marmomac is 's werelds sterkste merk op het gebied van natuursteen”, vertelt Federico Bricolo, voorzitter van Veronafiere. “Na 58 succesvolle edities in Verona nemen we nu de ervaring en toegevoegde waarde van het merk mee naar Brazilië. We streven ernaar om de rol van Marmomac Brazilië te consolideren als een mijlpaal voor Latijns-Amerika en, in perspectief, voor Amerika als geheel. Dit is een belangrijk project voor de ontwikkeling van onze groep. Het heeft de inzet vereist van collega's van Veronafiere do Brasil en het Italiaanse team van Marmomac, naast de vitale steun van lokale instellingen, waaronder het Secretariaat voor Economische Ontwikkeling van São Paulo en de regering van de staat Espírito Santo, samen met de handelsverenigingen Centrorochas en Sindirochas.”

Adolfo Rebughini, General Manager van Veronafiere, benadrukt de link tussen Marmomac Verona en de spin-off in São Paulo
Wereldwijde gemeenschap
De link tussen het hoofdevenement in Verona en de spin-off in São Paulo, met gedeelde cross-marketingstrategieën en inkomende activiteiten voor handelaren, werd benadrukt door Adolfo Rebughini, General Manager van Veronafiere: “Marmomac Brazilië is een fundamenteel evenement in onze internationale ontwikkelingsstrategie. De nieuwe locatie biedt logistieke voordelen, evenals een modern expositiecentrum in een metropool die toegang heeft tot overheidskapitaal en investeringen. Dit betekent dat we een nog beter geprofileerd en interessant publiek voor exposanten kunnen onderscheppen, mogelijk zelfs uit Noord-Amerika, en onze wereldwijde gemeenschap van topinkopers en natuursteenprofessionals kunnen uitbreiden in de aanloop naar Marmomac in Italië, gepland van 23 tot 26 september 2025.”
Lovende reacties
Er waren in totaal 114 stands, waaronder 59 van steenbedrijven en 13 van machinebedrijven. Sommige standhouders vielen op met informele en eerder geïmproviseerde live-presentaties van architecten en ontwerpers, andere stands hielden het soberder, maar daarom niet minde interessant. Naast de tentoonstelling zelf bood Marmomac Brazil ook een goed gestructureerd programma van B2B-ontmoetingen en netwerken via het “It's Natural - Brazilian Natural Stone” project, gepromoot door de Centrorochas en ApexBrasil verenigingen. Op de beurs werd ook een kunst- en designtentoonstelling gehouden met werken van internationaal gerenommeerde architecten en ontwerpers.
De reactie van Braziliaanse ondernemers en verenigingsleiders was unaniem lovend, zelfs enthousiast, in de zin dat ‘samenwerking veel beter is dan concurrentie’. De beste concrete aanwijzing voor een goede start was de aanwezigheid van een groot, zeer jong publiek. Een groot aantal onder hen toonde een opvallend grote interesse voor de lezingen.
Beelden: Veronafiere / Marmomac