Koppel vakkennis aan passie en je komt uit bij TERATO
Drie generaties
TERATO staat vandaag onder leiding van Dave Dils, maar de geschiedenis van de familiale onderneming gaat een stuk verder in de tijd. “Het begon met mijn grootvader die in het begin van de jaren zestig een groothandel in natuursteen uit de grond heeft gestampt. Omdat grootvader drie kinderen had, splitste het bedrijf zich later op in meerdere entiteiten die nu eens één geheel vormden en dan weer elk hun weg gingen. Uiteindelijk ben ik met mijn vader alleen verdergegaan en heb ik het na zijn pensioen officieel van hem overgenomen."
"Kort geschetst zijn we dus al drie generaties lang gespecialiseerd in de import van natuursteen. Aanvankelijk was dat vooral natuursteen van Europese herkomst, maar sinds eind jaren 90 zijn we ons meer en meer gaan toespitsen op import van natuursteen uit Azië. Dat was destijds een opkomende markt, maar is vandaag wereldwijd uitgegroeid tot een van de belangrijkste regio’s die natuursteen leveren voor zowel binnen als en buitentoepassingen. In 2001 ben ik mij samen met mijn vader echt gaan toespitsen op de groothandel van afgewerkte producten in de vorm van terrastegels, opritten materiaal, binnenvloeren en zwembadranden voor professionals.”
‘Steengoede’ Aziatische natuursteen
Dave is regelmatig te gast in het Verre Oosten waar hij nadrukkelijk op zoek gaat naar de beste natuursteen. “Ik bezoek regelmatig onze leveranciers in het buitenland en speur op beurzen naar nieuwe materialen en technieken. Dankzij ons netwerk zijn we er zeker van dat onze natuursteen enkel uit het beste deel van de groeve komt en dat onze materialen worden geselecteerd op basis van de hoogst mogelijke standaard.”
Waarom nu precies Azië? “Omdat in de regio gewoon heel veel kwalitatieve natuursteen voorhanden is én, niet onbelangrijk, beschikbaar is tegen redelijke prijzen. Wij verkopen vanzelfsprekend ook onze Belgische blauwe hardsteen, maar daar hangt vandaag een prijskaartje aan vast. Terecht overigens, want de voordelen zijn ongeëvenaard, maar helaas niet voor ieders portemonnee geschikt. Let wel, ook Aziatische steen is ‘steengoed’ en daarmee kunnen we ook klanten bedienen die een kwalitatieve natuursteen willen, maar budgettair iets beperkter zijn. We werken voornamelijk samen met India, Cambodja en Vietnam en de natuursteen daar is twee tot drie keer goedkoper. Bij de vergelijking stappen klanten snel over naar Aziatische steen, dat merken we elke dag. De klassieke Italiaanse en Spaanse markt, die we dertig jaar geleden nog volop aanboorden, is trouwens sterk achteruitgegaan. De tijd dat bijvoorbeeld carrara marmer vlot de deur uitging, ligt achter ons. Als de vraag komt, kunnen we daar natuurlijk aan voldoen, maar dat komt niet echt veel meer voor.”
Maximaal ontzorgen
De pandemie zorgde wereldwijd, onder meer door de enorm gestegen transportkosten, voor hogere prijzen. “Dankzij onze ruime voorraad en uitstekende relaties met onze leveranciers hebben we dat bij TERATO altijd binnen de perken kunnen houden. Hoewel er nu opnieuw een stijging merkbaar is, spreken we momenteel toch van een gestabiliseerde markt.”
Omdat TERATO als gezonde onderneming de markttrends volgt, zijn daar in 2015 ook keramische terrastegels aan toegevoegd. “Maar natuursteen is en blijft onze corebusiness. Sinds vorig jaar luidt onze nieuwe naam dan wel TERATO, maar de kern van de zaak blijft onze ervaring en onze hoge graad aan expertise. Die kennis en hoogstaande expertise combineren we met een passie voor het product én ‘steengoed’ advies. We willen onze klanten – dat zijn hoofdzakelijk vloerenleggers hoveniers, tuinaannemers/tuinarchitecten en zwembadbouwers – maximaal ontzorgen, daar streven we letterlijk elke dag opnieuw naar.”
Begrijpen en inwilligen
Precies met dat advies, vooral op vlak van natuursteen, onderscheidt TERATO zich van veel andere bedrijven in de sector. “We maken er een erezaak van om de klanten uitstekend te informeren. Enerzijds via persoonlijke contacten, anderzijds via gedetailleerde infobladen per product. We hebben onder de noemer ‘Het pad naar succesvolle projecten’ ook een e-book uit met een schat aan informatie over zowel natuursteen als keramische oplossingen. Alles begint bij duidelijke informatie, daar wijken we niet vanaf. Enkel door echt te luisteren kunnen we de wensen van de mensen begrijpen en inwilligen.”
Werkwijze
TERATO is een groothandel die zich richt op professionele klanten, maar in het ruime toonpark zijn ook eindklanten, al dan niet samen met hun aannemer, welkom.
“Ons tuintoonpark is 24/7 toegankelijk, zodat iedereen er een kijkje kan nemen wanneer het past. Onze ervaren medewerkers stellen onze uitgebreide assortimenten graag voor. Heeft de eindklant een keuze gemaakt, dan geven we de selectie door aan onze klant/aannemer. Op zijn beurt plaatst die de bestelling bij ons en geeft de vereiste maten en hoeveelheden door. We werken dan de bestelling zo snel mogelijk af. Hebben we de gevraagde producten op voorraad, dan volgt normaal binnen de twee tot drie dagen de levering. Klanten kunnen hun bestelling hier afhalen of op de werf laten leveren. Als de materialen niet voorradig zijn, bestellen we ze meteen bij onze leveranciers.”
Idee-fixe …
Natuursteen heeft het de laatste jaren wat moeilijker en dat vindt Dave onterecht. “Aan de kwaliteit ligt het beslist niet, want de prijs/kwaliteitsverhouding is ongeëvenaard, maar bij natuursteen denken de meeste klanten aan problemen met vlekken en een moeilijk onderhoud, terwijl dat helemaal niet klopt. Maar het is nu eenmaal een idee-fixe, er is heel veel desinformatie en dat proberen wij de wereld uit te helpen. Mensen hoeven heus niet bang te zijn voor vlekken, ook niet na een barbecue op het terras. De regen spoelt dat gewoon weg en na een paar weken zie je helemaal niets meer van. Bij mij thuis is alles in natuursteen en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Die zogenaamde ‘problemen’ duiken overigens ook op bij keramische tegels. Vlekken, voetafdrukken, hondenpoten, … komen daar ook voor, maar om keramische producten te verkopen heb je nu eenmaal geen vakkennis nodig …”
Tijdloze kwaliteit
Ook een groot verschil is de tijdloosheid die natuursteen uitstraalt. “Toon mij een huis met keramische tegels en ik zal je meteen kunnen zeggen uit welke periode de tegels dateren. Trends komen en gaan, wat vandaag hip is, is dat over vijf jaar niet meer. Vandaag zijn de bruin/beige kleuren populair, morgen weer iets anders. Natuursteen daarentegen is tijdloos en gaat generaties lang mee. Denk bijvoorbeeld aan Bourgondische dallen. Die waren er al toen ik geboren werd en ze zijn er nog steeds. Andere natuursteensoorten kunnen weleens wat naar de achtergrond verdwijnen, maar vroeg of laat keren ze terug. Travertin is daar een mooi voorbeeld van. Dat is een steen die mijn grootvader massaal verkocht, maar later uit de belangstelling is verdwenen. Vandaag merken we dat de steen aan een comeback bezig is, al blijft het een niche, maar net die nicheproducten zijn onze sterkte.”
Meer info: www.terato.be
- 17/12/2024 - 15:53 Plaatsing
- 17/12/2024 - 14:08 Plaatsing
17/12/2024 - 14:08De finishing touch van tegels zetten
- 17/12/2024 - 13:56 Plaatsing
17/12/2024 - 13:56Mapei en duurzaamheid: morgen begint vandaag