Overname PCI door Sika biedt mooie groeiperspectieven voor beide merken
Thomas Hemelsoet, Head of Sales Distribution Channels Sika België, en Dieter Vandenbossche, Field Market Specialist Tile Adhesives, ontvangen ons hartelijk op de state-of-the art productiesite van de wereldspeler in bouwchemie in Ham, waar sinds kort het geel-rode logo van Sika op de silo’s prijkt. Meteen wordt duidelijk dat beide heren laaiend enthousiast zijn over ‘de prachtige merken Thomsit, Emaco en PCI’ die de productportfolio komen verrijken. Thomsit is vooral gekend in de wereld van soepele vloerbekleding, Emaco in die van structurele betonherstelling en grote infrastructuurwerken, maar vooral PCI kan heel interessant worden voor de lezers van Polycaro, als high-end merk in oplossingen voor tegelzetters.
Thomsit en Emaco zijn welbekend en hoeven we niet aan onze lezers voor te stellen. Maar we hebben de indruk dat het merk PCI niet zo breed gekend is bij het doorsnee vloerderspubliek? Klopt dat?
“Dat is inderdaad het geval voor wat België betreft, maar dat heeft dan ook historische en logisch verklaarbare redenen. Het merk heeft in het verleden – dat wil zeggen voordat het onder de Master Builders vleugels kwam – een aantal overnames meegemaakt door grote, mondiale bedrijven voor wie het tegelzetterssegment in België geen prioriteit of “core business” was. Vermits het gros van de vloerdersbedrijven hun tegellijmen en verwante materialen aankoopt via distributiekanalen – vnl. bouw- en tegelhandel – en de Belgische markt bovendien zeer open en gefragmenteerd is, heeft PCI zijn aandacht hoofdzakelijk gericht op gespecialiseerde marktspelers voor wie systemen, topkwaliteit, verwerkbaarheid en ondersteuning bij het tegelzetten primordiaal zijn. Vergis je hierin dus niet! Wie PCI heeft leren gebruiken weet het ook zéér goed naar juiste waarde te schatten!”
Wat betekent de komst van PCI voor jullie?
“PCI, dat over drie productielocaties in Duitsland beschikt, biedt een breed productassortiment aan, gaande van tegellijmsystemen tot waterdichtings-, betonherstellings- en andere bouwchemische producten. Sinds jaar en dag heeft het Duitse merk een zeer sterke positie verworven in kwalitatieve betegelingssystemen voor zwembaden, zowel privé als publieke baden. Met performante en duidelijke alternatieve opbouwsystemen voor zwembaden, doucheruimtes, sauna’s en hamams is PCI perfect complementair aan het Sika-assortiment. PCI heeft ook enkele onovertroffen formules, zoals bijv. Nanofug® Premium. Wereldwijd mag de Sika groep zich nu met gepaste fierheid de grootste producent van tegellijmen noemen. De distributie van het merk PCI werd tot vóór de overname vanuit Nederland behartigd door een Benelux-organisatie. Beide merken samen zijn nu ook in België marktleider in betegelingssystemen voor zwembaden.”
Hoe zien jullie de verdere ontwikkeling van het merk PCI in België?
“Reputatie loopt steeds vóór een merk of product uit, in de ene of de andere zin. Bij PCI is dat zonder meer in positieve zin. Het merk geniet een uitstekende reputatie inzake productkwaliteit, verwerkingscomfort en betrouwbaarheid van zijn betegelingssystemen en -oplossingen. We stellen vast dat de actieve PCI-klanten in België eigenlijk zonder uitzondering nieuwe klanten zijn voor Sika Belgium. Sika zelf is in het zuiden van het land vrij sterk aanwezig in de bouwhandel, dat is historisch zo gegroeid, terwijl we in Vlaanderen met een behoorlijke inhaalbeweging bezig zijn. De Sika-producten en tegellijmen worden uitsluitend verdeeld via de bouwhandel en een aantal gespecialiseerde tegelzaken."
"PCI daarentegen is totaal niet aanwezig bij de klassieke bouwhandelaar, maar heeft een trouw cliënteel opgebouwd bij zwembadbouwers en aannemers van tegelwerken voor zwembaden, natuursteenbedrijven, tegelbedrijven met een toonzaal en specialisten in bouwchemie. Op commercieel vlak is dit een enorme meevaller en opent dit groeiperspectieven voor beide merken. Het is niet onze bedoeling om PCI bij de huidige bouwmarkten actief te introduceren, maar we kunnen met de knowhow van PCI nog vlotter inspelen op specifieke behoeften van bepaalde klanten-aannemers of -bedrijven van de bouwhandel. Anderzijds kunnen bepaalde producten van Sika een interessante aanvulling vormen voor bestaande PCI klanten. Tenslotte is het ook zo dat we met onze Belgische Sika-organisatie dichter bij de eigen markt kunnen staan, zowel in het zuiden als het noorden van het land, en dat we beter zullen kunnen inspelen op opportuniteiten bij prospecten en op lokale projecten.”
We kunnen dus stellen dat het merk PCI niet zal worden ‘opgeslokt’ door Sika?
“Neen, integendeel. We zullen de sterkte van het PCI-productaanbod voor tegelzetters benutten voor specifieke technisch uitdagende projecten en zwembadtoepassingen, zoals dat vandaag ook al gebeurt door een selecte groep gespecialiseerde bedrijven. Sika en in het bijzonder het SikaCeram assortiment blijven het hoofdmerk en -submerk voor tegelzetters. We verwachten dus zeker een vruchtbare kruisbestuiving tussen Sika en PCI in de markt voor betegelingsprojecten. Op korte termijn hopen we vooral om de leidende positie die Sika en PCI beiden hebben bij het bouwen van particuliere en publieke zwembaden nog verder te gaan ontwikkelen.”
- 17/12/2024 - 15:53 Plaatsing
- 17/12/2024 - 14:08 Plaatsing
17/12/2024 - 14:08De finishing touch van tegels zetten
- 17/12/2024 - 13:56 Plaatsing
17/12/2024 - 13:56Mapei en duurzaamheid: morgen begint vandaag