Tau Ceramica: de wedergeboorte van een reus op lemen voeten...
Het iconische Spaanse merk Tau Ceramica kan vandaag, dankzij Pamesa, pronken als de nummer 1 keramiekgroep in Europa, en de nummer 4 keramiekfabrikant ter wereld. Als bedenker van de CORTEN-tegels - de eerste metalen geëmailleerde tegel op de markt – is dit historische merk in de keramiekmarkt al meer dan 30 jaar bekend bij professionals en zelfs particulieren. Toch komt deze reus op lemen voeten van ver terug. In de jaren 2010 maakte het bedrijf een grote crisis door, waarbij het aantal werknemers terugviel van 1.200 tot 150.
Op 1 juni 2016 werd het dan ook overgenomen door de industriële groep Pamesa. Dankzij goed renderende investeringen, met name in een nieuwe showroom van 3.000 m² en in maximaal geoptimaliseerd nieuw industrieel gereedschap, lijkt het vervolg echter op een sprookje. De omzet steeg immers van 27 miljoen euro in 2016 tot 160 miljoen euro in 2022…
Drie merken: Tau Ceramica, Mythage en Ascale
De Tau Ceramica-groep brengt vandaag de dag drie merken op de markt, namelijk Tau Ceramica, met drie catalogi (vloeren, muren en instapproducten), Mythage (kleine formaten aan competitieve prijzen) en Ascale (platen in grote formaten met een dikte van 6, 12 en 20 mm).
De groep creëert zijn collecties op basis van opkomende decoratieve trends om zo altijd innovatieve inhoud aan te bieden. Het in 2016 gecreëerde Feel&Mix-concept is precies de perfecte tool voor de huidige trends in materiaalmixen, gebaseerd op producten die zeer natuurlijke effecten geven, of op vernieuwende producten met een unieke stijl die nieuwe trends kunnen lanceren.
Tau Ceramica (Pamesa Groep) in cijfers:
- Nummer 4 keramiekfabrikant ter wereld
- Nummer 1 keramiekgroep van Europa
- 25% van de productie van de sector in Spanje
- Reeds 131.000.000 m² geproduceerd
- Aanwezig in meer dan 150 landen
- Afgelopen jaar een omzet van 1.135.000.000 €
Uitgelichte producten
Als premium merk van de groep, met de meest hoogwaardige formaten en de nieuwste technische innovaties die het mogelijk maken om meer technische collecties te creëren en een hoger ontwerpniveau te bereiken, kan Tau Ceramica vertrouwen op verschillende vlaggenschipproducten.
"Hoewel CORTEN nog steeds de bekendste referentie van Tau is en zal blijven, werd er de afgelopen jaren met de METAL-, BROOKLYN- of MADISON-collecties een compleet metallic assortiment met nieuwe metallic emaille, en dus nieuwe effecten, gecreëerd. De TORNALES-collectie, gecreëerd in samenwerking met het architectenbureau ERRE, is op haar beurt bezig een verschil te maken op de markt en zal worden aangevuld met vele nieuwe formaten en kleuren die in september op Cersaie zullen worden gepresenteerd. Ten slotte is er de onlangs gelanceerde XTRA6-collectie, die formaten in 6 mm aanbiedt, en de start betekent van een nieuw assortiment dat zich zal blijven ontwikkelen. Idem voor het COLORS-programma dat tonische kleuren brengt en dat zich ontwikkelt binnen meerdere collecties", zo legt Tomas uit.
Filosofie en service
Maar zelfs de meest succesvolle en innovatieve producten zijn niets zonder een goed doordachte filosofie en een kwaliteitsvolle dienstverlening. "Sinds de overname in 2016 heeft Tau Ceramica effectief een filosofie geïmplementeerd die Feel&Mix heet", zo gaat Tomas verder.
"Dit concept is gebaseerd op de manier waarop architecten en decorateurs werken met een chromatisch gamma en op de mix van materialen die perfect passen bij de huidige tendensen in decoratie. We creëren in die zin tools zodat de verdeler en zelfs de eindklant kan profiteren van eenvoudige productcombinaties. Wat betreft de service, hebben we het geluk te kunnen rekenen op een team van mensen dat klantenservice bovenaan de prioriteitenlijst heeft staan. Deze service wordt bovendien bijna altijd geprezen door onze distributeurs. Daarnaast beschikken we ook over een hoog niveau van beschikbaarheid en een snelle productiecapaciteit, zodat de verdelers met vertrouwen kunnen werken", zo legt Tomas uit.
Mooie referenties
Naast het in ere houden van haar glorieuze verleden, hebben kwaliteit, innovatie, flexibiliteit en service Tau Ceramica in staat gesteld om de voorbije jaren een hele reeks topreferenties te verzamelen. Naast de binnenlandse realisaties zoals het Circus Casino Resort in Namen, het zwembad van Athus of het winkelcentrum Belle-Île in Luik, zijn er ook tal van belangrijke referenties in het buitenland, zoals u kunt zien op www.tauceramica.com.
“De meest in het oog springende is misschien wel El Estadio de la Ceramica, het stadion van de Spaanse voetbalclub Villareal, dat volledig in keramiek aangekleed is en waarin ook het gastronomische restaurant Ceramista is gevestigd. Kortom, een heel mooi uitstalraam voor onze producten, en een leuke plek om klanten mee naartoe te nemen...", zo vult Tomas aan.
Evolutie van de keramiekmarkt
Als toonaangevende speler is Tau Ceramica ook uitstekend geplaatst om ontwikkelingen en trends in de keramiekmarkt te identificeren. "De afgelopen jaren hebben we een enorme stijging van de keramiekvolumes meegemaakt, die dit jaar helaas in verschillende markten is vertraagd. Maar in tegenstelling tot veel collega's blijven we vooruitgang boeken, juist dankzij onze innovaties en onze service", legt Tomas uit.
"De grootste bedreigingen hebben niet te maken met onze Aziatische concurrenten of met de verschillende soorten materialen, maar wel met het beheer van de kosten van onze grondstoffen, die we ondanks de huidige wereldwijde situatie zoveel mogelijk onder controle proberen te houden. We kijken goed naar wat er om ons heen gebeurt, maar we proberen vooral met onze investeringen het verschil te maken voor de komende jaren. De ecologische uitdaging is uiteraard ook permanent aanwezig in onze projecten. Het is een verplichte noodzaak voor morgen, maar eigenlijk ook vandaag al”, benadrukt Tomas.
Milieubeheer
"Op dit gebied zet Tau Ceramica zich in voor de optimalisatie van het waterbeheer, gebaseerd op de principes van hergebruik en optimalisatie ervan in de verschillende processen. Bovendien zorgen we voor de constante toepassing van energie-efficiëntiecriteria in onze faciliteiten en activiteiten. We hebben de productie-eenheid met de meeste geïnstalleerde fotovoltaïsche panelen in Europa (meer dan 11.000) en we zijn begonnen met productietests op waterstof om de gasbehoefte te verminderen. Tau Ceramica heeft een milieubeheersysteem om de impact van zijn activiteiten op luchtemissies, afvalwater, afval en geluidsoverlast te identificeren en te verminderen. We hebben ook EPD's voor alle productfamilies die we verkopen."
Een nieuw tijdperk
"Hoewel de heropleving van Tau Ceramica pas in 2016 werd ingezet, is het duidelijk dat we in zo'n korte tijd al iets ongelooflijks hebben opgebouwd (en de verkoopcijfers bewijzen het). Maar hetgeen ons precies onderscheidt, is onze drang om altijd te innoveren", benadrukt Tomas.
"We willen het verschil blijven maken, zowel met de beleving in onze showroom en met onze werkinstrumenten die aan onze distributeurs worden verstrekt, als met de nieuwe technische innovaties in onze collecties. Met het digitaliseringsproject TAU 2.0 zijn we ook een nieuw tijdperk binnengetreden. Met deze bijzonder grote investeringen die ons voorbereiden op de toekomst met steeds efficiëntere productietools, maar ook met de verbetering van de logistieke mogelijkheden, zullen we kunnen blijven evolueren in onze markten door nieuwe oplossingen aan te bieden aan onze distributiepartners."
Afspraak op Cersaie
"U zult al onze nieuwe producten, evenals onze nieuwe productietechnieken en dit nieuwe tijdperk van commercialisering en presentatie door de digitalisering van de verkoopervaring, kunnen ontdekken op onze meer dan hoogtechnologische stand op de Cersaie-beurs in Bologna, van 25 tot 29 september. Daarnaast zijn we ook aanwezig op verschillende gespecialiseerde beurzen zoals Architect@Work", besluit Tomas Noel Pitarch.