Terugblik Cevisama 2023: nostalgie met een moderne twist
"We hebben de laatste tijd gemerkt dat de mensen echt wilden dat de beurs zou plaatsvinden. Dit is beslist de meest verwachte editie van een Cevisama ooit", had Carmen Álvarez, de directeur van het evenement, vooraf al verklaard. En de bezoekers werden beloond: kleur, ongewone decors en structuren, 3D-effecten, bloemmotieven - Cevisama bleek een ‘keramische voorbode’ van de lente. Op de beurs kwamen de vier huidige trendlijnen ruim aan bod: ‘Natuur (Outdoor Living)’, ‘Flexibiliteit’, ‘Comfort’ en ‘Geluk’. Duurzaamheid en welzijn waren de twee centrale thema’s.
Designs uit het verleden
Sinds het begin van de pandemie is er veel veranderd. Mensen brengen meer tijd thuis door, waardoor de eigen woning en - indien beschikbaar - de tuin of het terras belangrijker geworden en steeds meer in het middelpunt van de belangstelling komen te staan. Daarom zijn de trendlijnen er bijvoorbeeld op gericht om buitenruimtes opnieuw in te richten en te zien als een verlengstuk van de woning, om van de woning een plaats van rust en ontspanning te maken en om ruimtes te creëren die mensen gelukkig maken en dienen als bron van welzijn. Kleuren - vooral groen en blauw en warm rood - spelen een belangrijke rol, of het nu gaat om rijke kleuren dan wel pasteltinten. Ook opvallend aanwezig: designs uit het verleden die op het eerste gezicht nostalgisch lijken, maar terug aan de orde zijn dankzij een moderne twist. Kleinere formaten zoals 8 x 31,5, 20 x 20 of 22 x 22 centimeter waren duidelijk vaker te zien op de stands en werden door de fabrikanten toegevoegd aan het assortiment.
Om te laten zien wat er technologisch mogelijk is, werden ook veel 3D-tegels, metallic tegels en producten met ongewone structuren en glanzende of matte oppervlakken gepresenteerd.
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief