Tyles Superlarge Showroom: next level op alle vlakken
We moeten trouwens nog eens wauw zeggen, want op drie maanden tijd werd de oude showroom helemaal verbouwd. Een echt huzarenstukje. De make-over kwam er niet zomaar, maar maakt deel uit van een zorgvuldig uitgedokterde strategie. We legden ons oor te luister bij de zaakvoerders Guy, Fabienne en Paul Royaux.
Waarom wilden jullie de Superlarge showroom veranderen?
‘Wij zijn van origine een groothandel. Tien jaar geleden kwamen de Superlarge tegels op de markt en een vijftal jaar geleden braken die echt door, maar het grootste pijnpunt was de manier van presenteren bij onze klanten. Hun showrooms waren beperkt net als die van ons. Hiernaast hadden we een outletmagazijn dat weinig werd gebruikt en dat had de ideale hoogte. Vorig jaar in april kregen we de vraag van Ariostea om hier te investeren in een nieuwe showroom. We hebben dat samen met hen bekeken want we wilden de next level van presenteren. Beleving is echt wel belangrijk. Het keuzeproces van klanten is enorm veranderd, dus ook de rol van een showroom is anders dan een paar jaar geleden. Mensen gingen vroeger naar een showroom om zich te laten informeren. Nu zoeken ze hun informatie op voorhand op internet en komen ze eerder om zich te laten inspireren en adviseren. Wij begeleiden hen graag bij de juiste keuze. De functie van een Flagship Store zoals die van ons neemt daardoor alleen maar aan belang toe. We merken dat ons dealernetwerk steeds meer beroep doet op ons.’
Wat waren jullie wensen?
‘We vonden dat het commercieel moest blijven. Dat wil zeggen een evenwicht tussen het speciale, exclusieve en het verkoopbare. Want ook in de grote platen verkoopt de gewone klassieke witte marmerlook nog steeds best. Al wat een beige of grijze betonlook heeft behoort tot de verkoopstoppers. Daar halen we ons volume. Anderzijds is er op het eind van het jaar geen enkele plaat die we niet verkocht hebben, ook niet de hele speciale. We wilden ook zoveel mogelijk toepassingen tonen van wat je allemaal kan doen met die tegels. Een keramische tegel is een zeer technisch materiaal. Het ziet er goed uit, maar het kan ook enorm veel. En die boodschap willen we blijven herhalen, want niet iedereen beseft dat.’
Hoe hebben jullie het concreet aangepakt?
‘Zo’n grote plaat weegt toch makkelijk 70 à 80 kilo. We hebben geprobeerd om van iets heel zwaars iets heel licht te maken, dus lieten we zes speciale kasten ontwikkelen met zwevend panelen. Want in een normale display kan je die grote platen niet bewegen. Hier staan 144 platen op het hun grootst. Dat is in totaal 700 vierkante meter en die kan je allemaal een voor één uit de kasten schuiven. Daarnaast hebben we ook nog 6 inspirerende sfeerboxen die samen een volledige woning vormen. We gebruiken de keramische platen in het meubilair en de decoratie. Zo maakten we zitjes die je doorheen de showroom vindt, maar ook kasten, tafels en bijzettafels.
Uiteraard ontbreken de keukenwerkbladen niet. Er zijn ook andere originele toepassingen zoals een wijnbar of het bed in de slaapkamer en dat zijn maar een paar voorbeelden. We hebben ook speciale aandacht besteed aan het licht. In het centrale gedeelte is het kouder licht, omdat we daar het daglicht wilden benaderen. Want je kan zo’n grote plaat nu eenmaal niet even mee naar buiten nemen. In de sfeerboxen hebben we met warmer licht gewerkt, zodat het meer aansluit bij de verlichting die mensen thuis hebben.’
Wat is het doel van deze nieuwe showroom?
‘Onze dealers kunnen hun klanten naar hier sturen, omdat wij het volledige assortiment tonen. Wij begeleiden hen bij de keuze en bezorgen de keuze aan de dealer die het verkoopproces dan verder overneemt. Dat verandert dus niet. Maar we willen met onze Superlarge Showroom ook meer (interieur)architecten bereiken. Centraal in de showroom staat bijvoorbeeld een ellips installatie. Zo ziet een architect dat het materiaal zowel convex als concaaf kan geplaatst worden. Terwijl een particulier meer zal denken in looks. Het is ook de bedoeling om onze fabrieksreizen naar Italië te beperken. Normaal doen we ieder jaar een bedrijfsbezoek met een honderdtal architecten en dealers. Maar eigenlijk is dit een volledige showroom van Ariostea, dus nu kunnen ze alles gewoon hier bekijken. Op die manier bereiken we een veelvoud aan (interieur)architecten wat toch een groot doelpubliek is van onze nieuwe showroom.’
Hoe zien jullie de evolutie van de XXL-tegels in de markt?
‘Het is zeker bekender geworden, onder andere door onze inspanning. Toch denken we dat er nog vooruitgang kan geboekt worden. Het blijft natuurlijk een nichemarkt, maar het product is wel toegankelijker dan vroeger. In het begin had je enkel de grootste formaten. Nu heb je ook al subformaten en commerciële maten zoals 120×270. De prijzen van het materiaal zijn ook met 20 à 25 % gedaald in vergelijking met vijf jaar geleden. De mozaïeken zijn daar een beetje het slachtoffer van. Het publiek dat vroeger een Bisazza mozaïek van 150 euro en meer kocht, kiest vandaag resoluut voor een superlarge tegel. Doordat je minder voegen hebt, vraagt het veel minder onderhoud. En je kan er toch een mooi statement mee maken.’
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief
- ‘Slimmer. Sneller. Beter. En evenveel vierkante meter!’ Wie een nieuw product introduceert met die beloftes, moet sterk in zijn schoenen…
De trends en toekomst van waterjet technologie
Het toepassen van de ‘waterstraalsnijtechnologie’ met behulp van waterjets is vandaag het middel bij uitstek om plaatmateriaal nauwkeurig…De mogelijkheden en toepassingen van waterjets: ingewikkelde vormen en fijne contouren
Waterstraalsnijden van steen is een fascinerende technologie waarmee zelfs de hardste steensoorten nauwkeurig en verfijnd kunnen worden…Waterjets combineren veelzijdigheid met de hoogste nauwkeurigheid
Inzicht in de technologie van een waterjet-machine is cruciaal voor bedrijven die de nauwkeurigheid en productiviteit van hun…
- 27/11/2024 - 12:07 Plaatsing
27/11/2024 - 12:07Oppervlaktehardheid: de kracht van de boor
- 27/11/2024 - 10:06 Plaatsing
27/11/2024 - 10:06De toekomstige uitdagingen voor de tegelzetter