Ceramics of Italy For Sustainability: doelstellingen en inhoud van een wereldwijde campagne
De video is de speerpunt van de communicatie- en promotiecampagne, die een landingspagina op www.ceramica.info (beschikbaar in 5 taalversies) en een campagne op de sociale netwerken van Ceramics of Italy, ceramica.info en Cersaie omvat.
Inhoud en boodschap van de campagne
"Aarde, vuur, water en lucht. De elementen. Zo wordt de natuur Italiaanse keramiek. Dezelfde alchemie sinds duizenden jaren. Alles blijft onveranderd, essentieel, behalve de transformatie, die gevoed wordt door innovatie: zij is efficiënt en duurzaam."
Dit is het uitgangspunt van de video, die de vier natuurlijke elementen waaruit de Italiaanse keramiek is opgebouwd, onder de aandacht wil brengen, met een expliciete verwijzing naar het milieu en de planeet. De boodschap, die voor alle culturen begrijpelijk is, houdt verband met duurzaamheid en het milieu: de aanwezigheid van het menselijke element, een meisje, vertegenwoordigt metaforisch de Italiaanse keramiek in interactie met de natuurlijke elementen. De natuurlijkheid van het Italiaanse product, de productie, de duurzaamheid en de recycleerbaarheid ervan zijn de kernpunten van de video. De voice-over onderstreept dat zij de planeet met stijl en elegantie respecteren om toekomstige generaties te beschermen.
Het emotionele en evocatieve verhaal van de video speelt zich af in volledig Italiaanse landschappen, waarbij opzettelijk gekozen is voor niet-stereotiepe locaties, beginnend bij de Salse di Nirano en eindigend in de olijfgaarden van het Gardameer, langs industriële verwerkingsomgevingen. De achtergrondmuziek creëert een positieve emotie ten opzichte van de uitstekende 'Made in Italy’-keramiek.
5 thematische ankerpunten
Vijf thematische macro-gebieden beschrijven de duurzaamheid van de verschillende sectoren die deel uitmaken van de Italiaanse keramische industrie. Dit zijn:
- tegels en platen
- sanitair
- tafelgerei
- bakstenen
- vuurvaste materialen en technische keramiek
Het eerste aspect betreft de verwerkende industrie: de enorme en voortdurende investeringen die in de loop van de tijd zijn gedaan (2,2 miljard euro alleen al in de afgelopen 6 jaar) hebben geleid tot een industrieel systeem dat de impact van de benodigde energie tot een minimum heeft beperkt, de emissies in de atmosfeer tot een minimum heeft teruggebracht, de verschillende afvalproducten van de productie heeft gerecycleerd en alleen natuurlijke grondstoffen heeft gebruikt.
De tweede pijler is maatschappelijk verantwoord ondernemen, wat tot uiting komt in een twaalftal protocollen inzake gezondheid en veiligheid op de werkplek, talrijke initiatieven inzake bedrijfswelzijn en Foncer, het aanvullend pensioenfonds.
De derde is de enorme hoeveelheid werk in de fabriek en langs de toeleveringsketen om duurzame eindproducten en materialen te produceren. Keramiek en baksteen zijn op elke breedtegraad duurzame materialen, maar in het geval van Italiaanse keramiek stijgt dit niveau dankzij oplossingen met een hoog percentage gerecycleerde post-consumer producten, dankzij oplossingen die voldoen aan milieuvriendelijke bouwprotocollen en een dakbedekkingssysteem waarbij de Italiaanse dakpan het wooncomfort verbetert.
De vierde natuurlijke passage toont aan dat, wanneer Italiaanse materialen worden gekozen voor projecten met deze kenmerken, zij zonder enige twijfel de protagonisten zijn van de hedendaagse duurzame architectuur.
Het vijfde en laatste punt betreft de aandacht voor de planeet in haar geheel en de vermindering van de ecologische voetafdruk van de sector. Vandaar het intensieve gebruik van de spoorwegen voor het vervoer van klei en afgewerkte producten, maar ook de verschillende informatie- en transparantie-initiatieven (bijvoorbeeld de publicatie van de duurzaamheidsverslagen van de onderneming) die het mogelijk maken de geboekte vooruitgang en de toekomstige stappen bekend te maken.
Tot slot roept de video op tot actie voor een betere technische kennis in de speciale sectie van ceramica.info en een uitnodiging om de Italiaanse keramiek te ontdekken op Cersaie 2022.