Cersaie 2023: hefboom voor een slabakkende markt?
Cersaie bestaat veertig jaar en dat mocht met egards en aplomb gevierd worden. Zo was er een speciale ereroute uitgestippeld, maar ook de afgeladen volle hallen, waarin 634 exposanten drommen bezoekers mochten ontvangen, gaven luister aan het feestje. In aanloop moest de organisatie, voor het eerst in zijn geschiedenis, zelfs enkele exposanten weigeren. Toch troepten er ook een paar donkere wolken boven de expohallen samen die de beurssfeer trachtte te verdrijven.
“In het eerste halfjaar van 2023 heeft de markt voor keramiek een klap gekregen van 14%”, vertelt de vice-president van Confindustria Emilio Mussini ons. “Maar ik wil niet vergeten, én benadrukken hoe goed de sterren stonden het jaar voordien, een topjaar.”
Dat was het ook. We hebben de resultaten van de tien grootste spelers van Italiaanse komaf nog eens opgelijst, van Marazzi to Gresmalt, en noteerden voor 2022 indrukwekkende groei: tussen 15% en 31%. Iedereen die we spraken, beaamde dat uitzonderlijke 2022, om dan toe te geven dat de kaarten er voorlopig inderdaad minder gunstig bij liggen.
Opportuniteiten zoeken
Bij sommigen scheert de dip lager dan dat gemiddelde. Tegen de Italiaanse krant La Corriere Della Serra vertelde Federica Minozzi, baas van de Iris Ceramica Group, Italiës nummer drie, dat haar merken tegen een daling van 25% aankeken tijdens de eerste helft van het jaar. Toch een serieuze knauw. Anderen spraken van een lichtere terugval - of lieten minder diep in hun kaarten kijken - maar niemand ontkent dat er toch opportuniteiten worden gezocht in deze slabakkende markt.
“Paniek is er niet hoor”, vertelt commercieel directeur Grespania Bas de Ridder, “in onze decennialange traditie als familiebedrijf hebben we meerdere watertjes doorzwommen.” Dat gesluierde optimisme viel bij wel meer aanwezige merken te noteren. Ja, wat verwachten we eigenlijk na een absoluut topjaar als 2022?
Alleen Indië groeit
Sommige toeleveranciers zien in de afnemende verkoop ook mogelijkheden. “Het was produceren, produceren en nog eens produceren tijdens de coronapiek en dan is er geen millimeter ruimte voor andere dingen zoals nieuwe werkwijzes”, vertelt Michael Nissler van software-ontwikkelaar Visoft. “Nu denken de fabrikanten wel na over investeringen in een verhoogde competitiviteit. Een beetje lager vliegen is niet slecht, zolang het maar niet te laag is.”
Cersaie is in ieder geval het moment om eens naar de achterliggende redenen van de afname te kijken. “De hogere rente, de inflatie, de manke economie speelt ons parten”, zegt Mussini daarover, “maar internationaal bekeken houd Italië stand als grootste producent. Alleen Indië tekent dit jaar een echt stevige groei op.” Nog een opsteker is dat onder de vloerafwerkingsmaterialen keramiek minder hard achteruit bolt.
Een vaak beproefde en diep gewilde remedie voor een verkoopsdip is de goesting weer aanwakkeren met innovatieve trends en een lijn nieuwe producten. “Noem het klaar staan, als de markt weer aantrekt”, verduidelijkt David Barone de Belgische agent voor Tagina.
Trends en protagonisten
De behangstijl, met franjerijke en soms zelfs ouderwetse motieven, die vorig jaar vol in de schijnwerpers stond, gaf ook dit jaar nog steeds partij op verschillende standen, maar moest duidelijk het onderspit delven voor de rustiger maar altijd stijlvolle esthetiek van travertin. Onder de trends was travertin zeker de roodste draad van alle op de editie 2023. “Het is een beetje zoals met terrazzo voordien, het is echt op zowat alle standen aanwezig, en in steeds meer toepassingen”, beaamt ook marketing manager bij Infinity Gabriele Garuti.
Een ander dingetje zijn 3D-reliëfs. Op zich geen innovatie, maar zoals de Italiaans Tile Trend Consultant Cristina Faedi ons toevertrouwde: “De technologie neemt ongekende hoogte met gaten en aders die nu bijna levensecht aanvoelen.” Opvallend vooral is dat de driedimensionale techniek op een bredere waaier van patronen en formaten dan ooit tevoren op de wanden van de standen hing. Al viel ook op hoe sommige fabrikanten al een stap verder staan in deze imitatietechnologie dan andere.
Nog een trend: tegelfabrikanten die zich op de markt voor badkamerinrichting storten. Sommige spelers stampen er volledig nieuwe merken voor uit de grond, andere breiden het assortiment uit, zodat de eindgebruiker naast zijn wand- en vloerbekleding ook kant-en-klare wastafels binnen hetzelfde huis kan bestellen. Esthetisch in dezelfde afwerking en kleur. Het lijkt wel geïnspireerd op de beurs zelve, die traditiegetrouw ook badkamerinrichting in het zonnetje zet. Maar goed, de meerderheid van de exposanten - 57% om precies te zijn - waren ook dit jaar fabrikanten uit de tegelsector.
Alle tegels groot en klein
Ook in goede doen - zoals al lang: de grootformaten, nog altijd protaganist onder de trends. Noem het de moderen standaard. Maar het viel wel op dat de grootformaten dit jaar overvloedig gezelschap kregen van hun tegenpool: kleine, vaak geglazuurde, exemplaren, die eruitzagen als sigaarbakstenen. Ze riepen een gezellig retrosfeertje op, een welkome aanvulling op de vele biolijnen, die de ecologische tijdsgeest proberen te vatten.
Grootformaten blijven desondanks een technische uitdaging, waar een practicum in Tiling Town maar wat graag een drukbezocht seminarium aan wijdde. Ook bij Rubi stond de gereedschapinnovatie in het teken van grootfromaten. Goed, maar wat is vanuit technische oogpunt de volgende uitdaging die om de hoe loert. “De weerstand van keramische tegels verhogen”, antwoordt CEO van gereedschapsmerk Rubi Joeri Liria, “Daar zit nu nog teveel variatie op. Maar het zal de snijprecisie verbeteren en de afvalberg verminderen.”
Inderdaad, dat economie vandaag ook ecologie is, daar viel in Cersaie ook dit jaar niet aan te ontsnappen. Met een volledig planeetvriendelijke stand, was het Iris Ceramica dat de hoofdvogel afschoot. Niet verwonderlijk, gezien het bedrijf zijn fabriek in Castellerano tot de eerste met elektrische ovens op groene waterstof in de keramische sector zal onthullen. “Elk onderdeel van de stand is ontworpen om 100% te worden hergebruikt”, vertelt area manager Andreas Cirro, “De tegels werden zelfs vastgemaakt met magneten, om ze nadien in een wip te kunnen losmaken.”
Keramische sector grootste investeerder
Het mag een illustratie zijn van hoe fel de keramische sector begaan is met het vergroenen, koolstofvrij en circulair maken van zijn productieproces. De directeur duurzaamheid van Confindustria gaf ons zelfs zonder omhaal de stavende cijfers: “De keramische sector investeert 6,7% van zijn omzet in duurzame technologie en productie. Dat is dubbel zoveel dan de rest van de Italiaanse maakindustrie.”
"Al met al is het wel een bemoedigende editie”, vertrouwt CEO van Tyles Guy Royaux ons toe. "Je merkt vooral dat de 3D en 4D-toepassingen nu echt hun intrede beginnen doen in de commerciële lijnen. Het wordt een flinke uitdaging om die vertaalslag naar de professionals over te brengen in onze showroom!"
Toch liet de slabakkende verkoop ook sporen na in de vijftien hallen over 145.000 vierkante meter exporuimte. Het taboevoorstel viel zelfs al tijdens ons eerste standbezoek, bij Casalgrande. “Een tweejaarlijks ritme voor een beurs als deze zou zeker niet onlogisch zijn”, ontboezemde agent voor België Benjamin Verheyen een idee dat achter veel coulissen werd geopperd. Er valt ook iets voor te zeggen. De getoonde neiuwe collecties van Cersaie liggen pas in de lente daarna in de schappen, en dan zit iedereen alweer op het puntje van zijn stoel zit voor de volgende editie. Loopt de hond niet zijn staart achterna?
“Helemaal niet’”, antwoordt Mussini afsluitend. “Als wij het niet doen, dan springt iemand anders in dat vrijgekomen gat. Er is esthetische en technologische ontwikkeling genoeg om er een jaarlijks feest van te maken.”
Jullie hebben de man gehoord: afspraak in 2024, in Bologna!