Cevisama keert terug in 2023
De organisatoren laten weten dat ze tijdens deze onderbreking verschillende aspecten aan de beurs hebben toegevoegd die de levendigheid, de relevantie en de rol voor deelnemers en bezoekers zullen verbeteren.
Cevisama Tech
Een nieuwe sectie, Cevisama Tech genaamd, is aan het evenement toegevoegd om de leidende rol van de Spaanse industrie op het gebied van onderzoek, ontwikkeling en innovatie onder de aandacht te brengen. In twee tentoonstellingshallen worden de meest geavanceerde machines, glazuren en kleuren gepresenteerd, naast innovaties op het gebied van software, logistiek, BIM en technologie. De displays zullen worden ondersteund door een uitgebreid programma van seminars en debatten door vooraanstaande deskundigen uit de sector. Voornaamste themas zijn innovatie, duurzaamheid en technologie.
Cevisama Build
Een tweede nieuwe aspect van de beurs is de uitstap naar de sector van de bouwoplossingen in de vorm van een aparte sectie onder de naam Cevisama Build. Deze stap is een antwoord op de groeiende behoefte aan duurzaam bouwen. Cevisama Build zal gewijd zijn aan materialen en technieken die de bouw energie-efficiënt, duurzaam en design-gedreven maken. Exposities zullen onder meer BIM, bouwsystemen, duurzame bouwmaterialen, domotica, diamantgereedschappen, thermische en akoestische isolatie, ventilatie en gevels omvatten.
De derde nieuwigheid is de merkidentiteit van Cevisama zelf. De nieuwe identiteit waarin vormen, kleuren en geometrie de hoofdrol spelen, brengt volgens de organisatoren het idee over dat het evenement dynamisch is en bij de tijd past. Het logo heeft een grijze achtergrond, geometrische lijnen en gedurfde vormen in diepe kleuren.
Lees ook
13/05/2022 - 23:14"Deze crisis zal de tegelsector volledig hertekenen"
"Dit nieuwe imago is niet zomaar een verandering, het is een natuurlijke stap voorwaarts", zegt Carmen Álvarez, directeur van de beurs. Ze voegt eraan toe dat er nog meer initiatieven op stapel staan. "Professionals zullen een Cevisama aantreffen die sterk en veerkrachtig is en klaar staat om het beste te bieden: de beste producten en de beste klanten. Het wordt een uniek evenement."
Cevisama wil gebruik maken van de synergieën tussen de bouwsector en de tegel- en badkamersector om een nieuw profiel van bezoekers aan te spreken die gericht zijn op de bouw, zoals projectontwikkelaars en bouwers, naast het bedienen van de loyale bezoekers die toegewijd zijn aan design en innovatie zoals architecten, ontwerpers en handelsinkopers.
De Europese, en met name de Spaanse keramieksector maakt woelige tijden door. De industrie is na Covid-19 opnieuw getroffen, en deze keer harder. De oorlog tussen Oekraïne en Rusland heeft geleid tot een stopzetting van de aanvoer van Oekraïense klei die voor een groot deel afkomstig is uit Donbas in Oost-Oekraïne.
Oekraïne levert jaarlijks meer dan vier miljoen ton witte klei en voorziet in 80 % van de vraag van tegelproducenten in 18 landen. De klei uit Donbas wordt het meest geschikt geacht voor de productie van keramische tegels vanwege de hoge plasticiteit, de hoge witheid en de lage waterabsorptie.
De Spaanse tegelindustrie neemt bijna 26% van dit aanbod voor haar rekening, naast andere belangrijke afnemers zoals Italië, Polen en Turkije.
Volgens de Spaanse vereniging van producenten van keramische tegels (ASCER) produceerde Spanje in 2021 567 miljoen vierkante meter tegels, een stijging van 20,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, waarmee Spanje de grootste producent van de EU werd. Maar dit jaar heeft Spanje de Russische markt verloren, zijn 12e grootste export. Rusland importeerde in 2020 keramiek ter waarde van 932 miljoen dollar uit verschillende landen.
Meer eventnieuws
In de afgelopen jaren is de Spaanse industrie overgeschakeld van tegels met een rode basis op tegels met een witte basis. Maar liefst 70 procent van die behoefte aan witte klei wordt gedekt door Oekraïne. Fabrikanten zijn al maanden op zoek naar nieuwe formules en andere strategieën om hun afhankelijkheid van Oekraïne te verminderen. De keramische tegelcluster van Spanje is gevestigd in Castellón en neemt 94% van de tegelproductie van het land voor zijn rekening.
Het nieuw leven ingeblazen Cevisama zal in 2023 terugkeren om de boodschap uit te zenden dat de Spaanse keramiek- en badinrichtingsindustrie zichzelf opnieuw heeft ingesteld en klaar is om zaken te doen met de rest van de wereld. Tijdens de laatste editie, in 2020, bracht Cevisama meer dan 800 bedrijven en merken samen. Het had 90.000 bezoekers ontvangen, waarvan meer dan 21.000 van buiten Spanje kwamen.
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief