De cijfers achter de keramische tegelsector: een stand van zaken
Tijdens Cersaie 2022 zorgde een voorstelling door Andrea Ligabue (Confindustria Ceramica) voor heel wat interessante informatie en cijfers over de keramische tegelsector. Het eerste cijfer dat in het oog sprong, was het gebruik van materialen voor vloerbedekking in Europa. Op nummer één staan nog steeds de keramische tegels met 46%. Vorig jaar (2021) steeg de verkoop van keramiektegels met 16,6%, wat een puik resultaat is. Daarnaast ziet men de verkoop van grootformaattegels stijgen tot 30% van de totale tegelproductie.
In het eerste semester van 2022 zagen de cijfers er opnieuw veelbelovend uit, maar dan staken de gasprijzen een grote stok in de wielen. In Italië stegen de gasprijzen in maart maar liefst met 421%, tegenover de prijzen in Azië 179% en USA met slechts een prijsstijging van 11%. Een zware dobber voor de Europese industrie in het algemeen, waar men koortsachtig aan het zoeken is om de productiekosten onder controle te kunnen houden.
In de wandelgangen vernamen we dat er in Portugal een gloednieuwe fabriek op de plannng staat waar ze gas met waterstof zullen verbinden. Momenteel resulteren de eerste proeven als geslaagd met een voorlopige verhouding van 90% gas en 10% waterstof. Doelstelling is de omgekeerde verhouding halen, met name nog slechts 10% gas met 90% waterstof, wat vooral de kostprijs van het bakproces gevoelig positief zal beïnvloeden.
De extra productiekost sinds de start van de gascrisis komt neer op 1/3 van een normaal productieproces. Dit verklaart uiteraard de sterk gestegen prijzen van 1 m² keramische tegels, waar men meestal niet meer spreekt van een nieuwe prijsstijging maar wel van een extra gastoeslag. Hoe men het kind dan ook een naam geeft, men voelt het wel in de portemonnee.
Toelevering basisgrondstoffen
Een tweede probleem waar -niet alleen- de Italianen mee te kampen hebben, is de import van verschillende kleisoorten, waaronder vooral de witte kaolien, een superbelangrijke grondstof die hoge smelttemperaturen kan halen en voor een zeer groot aandeel vanuit Oekraïne komt, namelijk 21% van de totale uitvoer. Turkije staat momenteel nog op kop met 34% van de toelevering aan Italië met basis ingrediënten om keramische tegels te produceren.
De huidige situatie waarmee de Italiaanse keramiekindustrie geconfronteerd wordt, kunnen we als volgt samenvatten:
- Er is nog steeds een sterke binnen- en buitenlandse vraag naar keramische vloerbekledingen
- De kosten van gas en andere productiefactoren zoals elektriciteit swingen de pan uit
- De toelevering van Oekraïense klei is sterk verstoord
- De Italiaanse tegelproducenten hebben, ondanks een ernstige impact op hun winstgevendheid, besloten om verder te produceren volgens een aangepaste business strategie. Helaas wordt dit ook voor onze Belgische importeurs en tegelzetters vertaald naar gevoelige prijsstijgingen.
Men wil dus duidelijk de commerciële activiteiten niet onderbreken en roeien met de riemen die er momenteel beschikbaar zijn.
Naast de energieprijzen is een andere grote zorg van de Italianen de zoektocht naar kwaliteitsvolle grondstoffen die de tekorten vanuit Oekraïne kunnen invullen. Confindustria helpt hierbij de fabrikanten geschikte kleisoorten te vinden bij kleirijke landen zoals onder andere Bulgarije, Argentinië, Azerbaijan, en Kazachstan.
Momenteel haalt Italië voornamelijk veldspaten uit Turkije, maar ze hebben nu een nieuw akkoord afgesloten om ook kaolien en andere kleisoorten in te voeren.
Onlangs sloot Confindustria Ceramica een akkoord met het Duitse BKRI (Bundesverband Keramische Rohstoffe und Industrieminerale), die reeds confirmeerden om de export van ruwe klei naar Italië te verhogen. Een heel belangrijk partnership om de bevoorrading van basisgrondstoffen te garanderen.
Men zoekt dus koortsachtig naar nieuwe mogelijkheden. Anderzijds werden reeds positieve resultaten geboekt die een zekere continuïteit van de productie van keramische tegels bewerkstelligen.
Communicatiecampagnes over duurzaamheid
De Italianen blijven heus niet bij de pakken zitten. Met de campagne “Keramische Tegels voor Duurzaamheid” wil de federatie de keramische tegelindustrie extra in de verf te zetten. Met vijf “P-sleutels” van macro-thema’s wil men de ontwikkeling in de communicatie en promotie van keramische tegels bevorderen: Product, Proces, People, Planet en Partnership.
De Italiaanse producenten investeerden reeds enorm in het beperken van de atmosferische uitstoten, het recupereren van productieafval en het gebruik van uitsluitend natuurlijke grondstoffen.
Voor wat betreft de zakelijke sociale verantwoordelijkheid staan verschillende protocollen op het gebied van gezondheid en veiligheid én meerdere initiatieven op het vlak van bedrijfswelzijn op het programma. Bovendien wil men enkel afgewerkte producten met duurzame materialen produceren, met keramische tegels als hoofdrolspeler in de architectuur. Tot slot wenst men de aandacht voor de planeet niet uit het oog verliezen. Greenbuilding, het gebruik van recuperatiematerialen, recyclage, enz. staan bovenaan het lijstje van de Italiaanse tegelfabrikant.
Tot slot wil het EUF en Confindustria Ceramica een Europese Tegeldag (European Tiling Day) organiseren voor een specifieke doelgroep, met name tegelzetters, tegelimporteurs en architecten. De Italianen blijven zonder enige twijfel nog altijd de “Numero Uno” als het op inventiviteit en creativiteit aankomt. “Vooral ter promotie en versterking van het partnership tussen de keramische tegelindustrie en de Europese tegelzetter is dit een zeer interessant en professioneel haalbaar initiatief”, aldus Peter Goegebeur, Technisch Hoofdredacteur van Polycaro en voorzitter van het EUF Europees Technisch Comité.
De Europese dag van de Tegelzetter zal in lente 2023 het eerste daglicht zien.
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief