De meerwaarde van TruStone voor retailers
Alle spelers in de complexe natuursteenketen hebben een verantwoordelijkheid om mensenrechten en milieu te respecteren in hun internationale productieketens. TruStone geeft retailers handvatten hoe die verantwoordelijkheid in te vullen.
Aanpakken van risico's
Steeds meer retailers zijn zich bewust van hun rol in de natuursteenketen als laatste schakel naar de consument. “Internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen is een voorwaarde om op langere termijn te kunnen blijven voortbestaan,” zegt Ron van den Berg, CEO van Bruynzeel. “Door onze deelname aan TruStone laten we zien dat we IMVO serieus nemen. We krijgen gemakkelijker toegang tot informatie over de herkomst van natuursteen. Dit ondersteunt ons risicomanagement, zodat we via onze partners in de keten risico's op het gebied van mensenrechten, arbeidsomstandigheden en milieu in kaart brengen en beheersen. Dit werkt ook positief voor onze reputatie richting klanten en het helpt om nieuwe medewerkers te werven.”
Communicatiemiddelen voor retailers
Het Initiatief TruStone heeft een set informatiemiddelen verspreid onder aangesloten retailers. Zij kunnen zich hiermee onderscheiden van andere retailers door uit te stralen dat ze aandacht hebben voor verantwoorde productie. De set bestaat uit raamstickers, stickers voor producten waarvan de herkomst is onderzocht en informatiekaartjes over het convenant. De set is ontwikkeld door een vertegenwoordiging van alle deelnemers uit het convenant en gratis ter beschikking gesteld. Van den Berg: “Met deze communicatiemiddelen laten we zien dat duurzaamheid belangrijk is voor ons. Het helpt ook om in gesprek te gaan met klanten die in de winkel een bewuste keuze willen maken en meer over de herkomst van natuursteen willen weten.”
Netwerk
Het Initiatief TruStone streeft naar transparantie en traceerbaarheid binnen de natuursteenketen. Dit is nodig om bij te dragen aan verbeteringen in de keten. “Via TruStone krijgen we toegang tot een netwerk van leveranciers van natuursteen in Nederland en Vlaanderen die bijdragen aan verbetering van sociale en milieuomstandigheden. Dit maakt onze inkoop van duurzame producten makkelijker. Daarnaast wisselen we binnen het convenant kennis en best practices uit, en pakken we via ketenpartners misstanden aan. Allemaal zaken die je als individuele onderneming moeilijk voor elkaar krijgt maar wel als je met elkaar samenwerkt,” aldus Van den Berg.