Fascinerende compositie van natuurstenen tafels op MARMOMAC
Reis in de wereld van marmer en natuursteen
Eén van die evenementen is ‘Journey to the Centre of the Table’, samengesteld door Raffaello Galiotto. Wanneer we met een kale tafel worden geconfronteerd, komen we meestal in de verleiding om iets in het midden daarvan te zetten. Dit geruststellende gebaar, geleid door ons aangeboren gevoel voor orde en evenwicht, benadrukt het ideale middelpunt van het tafelblad en helpt ook om de omtrek af te bakenen. Vanuit deze intentie heeft het concept van ‘tafelmiddenstukken’ zich in de loop der tijd ontwikkeld: deze decoratieve maar functionele voorwerpen zijn meestal erg waardevol in termen van vakmanschap of materiaal. De tentoonstelling ‘Journey to the Centre of the Table’ wordt gepresenteerd als een kleurrijke, fascinerende compositie van natuurstenen tafels, bestaande uit tafelbladen gemaakt van platen en fijn bewerkte stukken met behulp van de meest geavanceerde CNC-technologieën. De show dient zich aan als een buitengewone reis in de wereld van marmer en natuursteen, die een breed scala aan kleuren en specifieke kenmerken onthult.
De werken
CANESTRO
Bedrijf: Salesiani "San Zeno" - Professional Training School - Sector ‘Marmer en Automatisering’ - Sant'Ambrogio di Valpolicella (VR)
Materialen: Palissandro by Gruppo Tosco Marmi; Bronziet by Decolores
Concept: de elliptische bak, met een bodem en deksel, wordt gekenmerkt door de poreusheid van de geperforeerde wanden die gemaakt zijn door middel van tegengestelde en offset vijf-assige bewerkingen. Het deksel heeft een grote opening die zicht op de binnenkant biedt en kenmerkt zich door een gemakkelijke grip.
CORNUCOPIA
Materialen: Breccia Capraia by G.M.C.; Rouge de Roi
Concept: de oude hoorn des overvloeds - een symbool van welvaart - werd geproduceerd door waterstraalsnijden met concentrische ringen. De overlappende ringen en hun oppervlaktecontinuïteit geven aanleiding tot de bijzondere spiraalvormige, holle en taps toelopende vorm.
CULMO
Bedrijf: Gmm
Materialen: Palissandro by Gruppo Tosco Marmi
Concept: geïnspireerd door de geknoopte stengels van grassen, werd deze viervoudige kandelaar uitsluitend bewerkt uit een vlakke plaat met behulp van waterstraalsnijtechnologie. De horizontale groeven op de omtrekoppervlakken van de afzonderlijke overlappende elementen werden gemaakt door de sneden schuin langs hun cirkelvormige pad te laten lopen.
DENTELLO
Bedrijf: Prussiani Engineering
Materiaal: Calacatta Blu by A&G 23; Onice Verde by A&G 23
Concept: de gekartelde elementen en de conische basis van dit middenstuk zijn uit één enkel massief stuk marmer gemaakt door middel van een concentrisch waterstraalsnijproces. De golvende oppervlakken en het gekartelde profiel van de kronen zijn het logische resultaat van opeenvolgende gekruiste sneden.
EQUISETO
Bedrijf: Emmedue by Industrie Montanari; Kramer Steinmetzbetrieb; Nicolai Diamant; DDX
Materialen: Amazzoniet van Antolini; Onice Rosa Gioiello van A&G 23
Concept: de drie ronde bovenkanten werden geproduceerd door schijfbewerking op een vijf-assig bewerkingscentrum. De binnenzijde werd gegenereerd door een variabele schijfpenetratie op de Z-as, terwijl de buitenzijde bestaat uit herhaalde zij-aan-zij bewegingen over meerdere gebogen paden op verschillende dieptes.
LOBATO
Bedrijf: Budri
Materialen: Bianco Namibië; Amazzoniet by Antolini
Concept: de geperforeerde en gegroefde container is opgebouwd uit overlappende drielobbige ringen die met waterstraalsnijtechnologie zijn bewerkt. Dankzij de nauwkeurige verweving van de vijf-assige schuine snijbanen konden het golvende oppervlak en de perforaties tegelijkertijd worden gemaakt.
RETICOLO
Bedrijf: Omag
Materialen: Breccia Capraia by G.M.C.; Onice Miele by C. & C. Marmi
Concept: de langwerpige en geperforeerde vorm van het middenstuk werd ontwikkeld door precieze freesbanen in tegengestelde richtingen met elkaar te verweven. Het uiterst precieze half-sferische gereedschap, aangedreven door een vijf-assige besturing, produceert niet alleen de vorm van de kom, maar geeft ook een fijne toets aan het resulterende oppervlak.
STIGMA
Bedrijf: Henraux; DDX
Materialen: Bianco Altissimo by Henraux; Versilys by Henraux
Concept: de kronkelende vorm van dit middenstuk is geïnspireerd op de radiale symmetrie van de stempel van bloemen. De complexe vorm werd bereikt door schijfbewerkingen uit te voeren langs twee tegengestelde, individuele gereedschapsbanen in borstelmodus.
Meer info over de beurs: www.marmomac.com