Nieuw gebouw, nieuwe strategie: Grubau is klaar voor de toekomst
Alles voor steenbewerking
“Onze ouders hebben zich van bij start af aan toegespitst op het aanbieden van alle mogelijke gereedschappen voor steenbewerking”, blikt Frederik even terug in de tijd. “Ondertussen gaan we prat op een aanbod met ruim 14.000 referenties, waarvan er minstens 4.000 permanent op voorraad zijn. We beleveren jaarlijks een 2000- tal klanten in België, Frankrijk en Luxemburg. Dat zijn onze belangrijkste markten, maar ook daarbuiten kennen ze ons.”
Direct na Johan’s studies werd de onderneming met de naam Grubau-Belge uit Eynatten overgenomen en ging de bal aan het rollen. “Het cliënteel bevond zich toen tussen Brussel en de Duitse grens, maar daar kwamen snel klanten uit eigen streek bij”, geeft Martine ons nog mee. “De naam Grubau is afgeleid van het destijds bekende Duits machinemerk Gruber Baumachinen dat verdeeld werd door de zaakvoerder van wie wij het hebben overgenomen. We hebben de naam behouden omdat het een sterk merk was en we daar ook in de toekomst mee aan de slag konden blijven. De ‘Belge’ vonden we wat verouderd klinken en hebben we wel snel geschrapt.
Complementair trio
In de jaren 80 werkten Johan en Martine vanuit het ouderlijke huis. Vanaf het jaar 90 werd vanuit een nieuwbouw magazijn gehandeld en traden er twee vertegenwoordigers in dienst voor het verder ontplooien van de activiteiten in Antwerpen, Limburg en Wallonië. Vervolgens werd er in 2000 naar een ruimer pand in Wevelgem gegroeid. In 2004 kwam de oudste zoon David bij het bedrijf, een jaar later volgde Dieter. Frederik koos eerst voor een ‘externe’ loopbaan tot de familie hem in 2017 vroeg of ook hij mee zijn schouders onder de toekomst van Grubau wilde zetten. “We hebben toen besloten om met z'n drieën verder te gaan en een nieuwe strategie te ontwikkelen. We wilden onszelf heruitvinden voor de toekomst.”
Belangrijk is dat de broers complementair zijn. “We voelden ons allemaal klaar voor ‘the next step’. David is een kei in product- en supply chain management en houdt zich bezig met de tak ‘operations’. Frederik neemt het algemene management, de finance, HR en IT op zich en zelf ben ik verantwoordelijk voor het commerciële gedeelte, het marketingluik en social media”, legt Dieter uit.
Multichannel werken
De nieuwe strategie focust op nieuwe business, nieuwe media, nieuwe producten en nieuwe markten. Frederik: “We zijn gestart met het aanpakken van de digitalisering en dat heeft geleid tot een systeem dat borg staat voor een altijd accuraat stockbeheer en prijsbeleid, met inbegrip van een e-commerce site die veel dieper is dan enkel de sales. Voor een eigentijdse onderneming is het van belang om in te zetten op een ‘multichannel’ werking. De rol van de vertegenwoordigers buigen we om richting accountmanager met de focus op het informeren over productinnovaties en het onderhouden van de klantenrelaties. Het bestellen zelf loopt bij de meeste klanten online. Anderzijds willen we nog meer inzetten op klantenbeleving en daar speelt de nieuwbouw een aanzienlijke rol in.”
Optimale beleving voor klant en team
De familie startte het bouwproces in augustus 2021. De nieuwbouw is twaalf meter hoog en heeft een bruikbare oppervlakte van 2000 vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen. “Intercommunale Leiedal adviseert dat de burelen zich niet op gelijkvloers bevinden, vandaar een tweede niveau dat op zeven meter hoogte ligt”, legt Dieter uit.
“Daar hebben we een landschapskantoor, een “GRUBAR” om te ontspannen en eten en plaats om te vergaderen. In het midden bevindt zich een binnenpatio omringt door glas om onze mensen een natuurlijk zicht te bieden. Ze kunnen daar trouwens ook zitten als het weer het toelaat. We zitten hier in een regio waar er een enorme war for talent is en we willen een leuke werkomgeving creëren voor onze mensen die veel verder gaat dan een tafel en een computer. Op de begane grond hebben we bewust gekozen om vanuit de showroom via een brede tunnel een goed zicht te bieden op de logistieke bewegingen. Aan het einde bevindt zich ook een modern atelier waar we onderhoud aan vooral vacüumheftuigen bieden. Het tweede niveau beslaat niet de volledige oppervlakte, zowel de showroom als ons magazijn zijn de volle twaalf meter hoog. In dat magazijn hebben we een zone waar zich een automatische voorraadlift bevindt. Op een vijftiental vierkante meter kunnen we op die manier 300 vierkante meter aan stock leggen. De ruimte waar we nu zitten, is nog niet volledig afgewerkt, maar wordt ingericht als commerciële ruimte waar een muur met stalen komt en plaats is om samen met de klant in alle rust te overleggen.”
Het gebouw wordt verwarmd met behulp van vloerverwarming, aangestuurd door een warmtepomp. “We werken ook met zonnepanelen, als eigentijds bedrijf proberen we ook zo duurzaam mogelijk te zijn.”
Fris logo
Prominent op de voorgevel van de nieuwbouw prijkt het nieuwe logo in de vorm van een gigantische cirkel. “Veel van de zaken die wij verkopen zijn cirkelvormig,” gaat Frederik verder, “maar er steekt ook een conceptueel idee achter. Het is een eenvoudig herkenbare vorm die ‘blijft hangen’. De blauwe achtergrondkleur staat voor degelijkheid, betrouwbaarheid en professionaliteit, maar ook voor doelgerichtheid en dat zijn precies de waarden waar Grubau voor staat. Vooraan bevindt zich de GRUBOX waar klanten bestellingen kunnen afhalen buiten de werkuren. Achteraan hebben we ook een GRUBOX XXL waar we grotere volumes klaarzetten. De klanten kunnen perfect tot achter het gebouw rijden om te laden. In tegenstelling tot het vroegere gebouw bevinden we ons niet meer in een woonzone. Zowel voor klanten, leveranciers en transporteurs zijn we nu vlot bereikbaar.”
Opleidings- en demoruimte
Grubau mag dan een bekende naam zijn in de steensector, het cliënteel strijkt zich over een veel breder doelgebied uit. “Ook andere aannemers zoals algemene bouwondernemingen, betonbedrijven, vloerleggers, groenaanleggers, zelfs kunstenaars komen hier over de vloer. Niet alleen voor de producten zelf overigens, ze doen ook graag beroep op onze expertise en knowhow op vlak van de verschillende steensoorten waarvoor de tools dienen. In die optiek stippen we binnen de nieuwbouw graag onze aparte opleidings- en demoruimte naast de toonzaal aan. We willen al onze producten kunnen demonstreren en zelf opleidingen geven aan onze klanten en hun medewerkers. Ook daarmee wapenen we ons naar de toekomst toe. Het is van groot belang om nieuwe personeelsleden in de steensector een goeie achtergrond te geven met behulp van specifieke opleidingsmodules. Op die manier faciliteren we mee de overstap naar de volgende generatie. Er zijn verschillende opties en die zijn niet-merkgebonden. Grubau fungeert in feite als een neutraal verlengstuk van de bedrijven. Ze kunnen ons altijd raadplegen om advies te vragen bij een bepaalde probleemstelling. Wij helpen hen graag mee om de juiste oplossing te vinden. Wij kunnen putten uit een enorm assortiment, precies omdat we niet gelieerd zijn aan bepaalde leveranciers. Naar aanleiding van de intake van de nieuwbouw kunnen de klanten ook een specifieke rondleiding krijgen, dat doen we met veel plezier. De aanpak van Grubau is altijd sterk persoonlijk geweest en dat willen we ook zo houden“, besluit David.
- ‘Slimmer. Sneller. Beter. En evenveel vierkante meter!’ Wie een nieuw product introduceert met die beloftes, moet sterk in zijn schoenen…
De trends en toekomst van waterjet technologie
Het toepassen van de ‘waterstraalsnijtechnologie’ met behulp van waterjets is vandaag het middel bij uitstek om plaatmateriaal nauwkeurig…De mogelijkheden en toepassingen van waterjets: ingewikkelde vormen en fijne contouren
Waterstraalsnijden van steen is een fascinerende technologie waarmee zelfs de hardste steensoorten nauwkeurig en verfijnd kunnen worden…Waterjets combineren veelzijdigheid met de hoogste nauwkeurigheid
Inzicht in de technologie van een waterjet-machine is cruciaal voor bedrijven die de nauwkeurigheid en productiviteit van hun…
- 17/12/2024 - 15:53 Plaatsing
17/12/2024 - 15:53Bouwen voor generaties met Schlüter-Systems
- 17/12/2024 - 14:08 Plaatsing
17/12/2024 - 14:08De finishing touch van tegels zetten
- 17/12/2024 - 13:56 Plaatsing
17/12/2024 - 13:56Mapei en duurzaamheid: morgen begint vandaag