Tweede generatie blaast nieuwe wind in de zeilen van Agra
“Hoe is het verhaal van Agra ontstaan?
Zaakvoerder Louis Deleersnijder: “Agra werd in 1987 opgericht door onze ouders Kriesta Delmulle en Guy Deleersnijder. Mijn mama was interieurarchitecte maar stierf in 1996 op veel te jonge leeftijd, waardoor papa het bedrijf alleen verder zette. Toen ook hij enkele jaren later onverwacht overleed, heeft onze familie het bedrijf overeind gehouden. Het is pas in 2014, na het afronden van onze studies, dat mijn zus en ik hebben beslist om het levenswerk van onze ouders over te nemen en nieuw leven in te blazen.”
Vandaag staan Louis en Laura Deleersnijder als broer en zus, én als zaakvoerders aan het roer van het 9-koppige bedrijf uit Wortegem-Petegem. Een functionele tandem waarbij Laura zich buigt over de administratie en het financiële luik, daar waar Louis meer inzet op het uitbouwen van goede klantenrelaties, en de productie van dichtbij opvolgt in zowel het atelier als tijdens de plaatsing op de werf.
“Wie zijn jullie klanten?”
Louis: “In haar beginjaren stond Agra gekend voor het vervaardigen van raamtabletten en dorpels in blauwsteen. Al snel werd overgeschakeld op interieurtoepassingen en hierin hebben we ons de laatste 10 à 15 jaar gespecialiseerd. Onze klanten zijn dus in hoofdzaak interieurbouwers en interieurarchitecten. Doordat deze de eindklant vaak rechtstreeks naar ons doorsturen, kunnen we hen adviseren in materiaalkeuze én in onderhoud. Voor hen hebben we de laatste jaren ingezet op het aanleggen van platen in stock. Zo kan de klant kiezen voor echte natuursteen zoals o.a. een rode travertin, een uitgesproken groene marmer of een mooie carrara. Natuursteen blijft immers de trend. We zien heel veel travertin voorbij komen, ook kwartsieten en de ruwere afwerkingen blijven populair.
Onze voorliefde gaat uit naar echte natuursteen - ik denk dat we vandaag bijna 45 soorten marmer in stock hebben- maar we verwerken uiteraard alle materiaalsoorten en bieden diverse kwalitatieve alternatieven aan in samengestelde materialen zoals Neolith, Dekton en composieten. Die materialen vragen echter ook een aangepaste verwerking, en bijgevolg hedendaagse machines die deze nieuwe materialen probleemloos aankunnen.”
“Hoe ziet jullie machinepark er uit?
Louis: “We werken met twee machineleveranciers waar G.M.T. er één van is. Onze oudste machines werken nog steeds heel goed, maar wie wil bijblijven moet geregeld investeren. Wij kochten niet zo lang geleden twee nieuwe zaagmachines aan, naast de Litox (GMM) die we reeds hadden. De hele oude machines van Fickert werden hiermee vervangen. Eén van onze drie kantenpolijsters begint echter gedateerd te raken, dus ook deze zal in de toekomst vervangen worden. De freesmachines zijn van CMS. Een extra freesmachine zal in de toekomst echter voor meer capaciteit kunnen zorgen.
Wanneer ik een nieuwe aankoop doe, laat ik me vooral leiden door de criteria die onze operatoren in het atelier als doorslaggevend aangeven. Zij zijn uiteindelijk degenen die vlot overweg moeten kunnen met de machine. Ik denk dat onze mensen in het atelier het liefst natuursteen verwerken, en dan met name marmer, en minder de keramische producten. De verwerking daarvan is bikkelhard, maar dat heb je ook met de populaire kwartsieten. Hiervoor laten wij ons adviseren door Grubau. Zij leveren een zeer goede service.”
Hoe zit het proces bij jullie in elkaar?
Louis: “We hebben twee manieren van werken: ofwel gaat onze projectleider ter plaatse opmeten nadat het meubilair werd geplaatst, ofwel geeft de klant zelf de afmetingen door. Daarna maken wij een uitvoeringstekening op die ter controle naar de klant wordt verstuurd. Het gaat immers om millimeterwerk waarbij een vergissing in een cijfertje grote gevolgen heeft. Pas dan wordt er gestart met het eigenlijke zaagwerk, freeswerk en afwerking. Door onze eigen plaatsingsploeg blijft elk proces inhouse. Dat wordt erg geapprecieerd door de klant.”
Heeft Agra ambities?
Louis: “De groei die we vandaag ambiëren, moet gezond zijn en mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit die we leveren. We zullen nooit afbreuk doen op de waarden waar we voor staan, enkel om meer omzet te genereren of groter te worden. Alles wat we doen, moet samenhangen. Groeien om te groeien, dat interesseert ons niet.
In mijn beginjaren was groeien het verste van mijn zorgen. De klantencontacten aanscherpen, dat was toen de belangrijkste focus. Intussen zijn we uitgegroeid tot een gezond bedrijf en dat brengt toch een bepaalde fierheid met zich mee. Fier op wat we neerzetten als resultaat, maar in de eerste plaats fier op wat onze mensen doen: zonder hen sta je nergens. Het gaat er dus niet alleen om dat je je klanten tevreden houdt, maar ook je medewerkers. Waar mogelijk willen we dat aantal graag uitbreiden. Agra staat gekend om haar propere werkethiek; het is hier alles behalve een stofkot. We werken met een degelijke afzuiging en zoveel als mogelijk met (recup)water. Ondanks vele inspanningen blijft het in de sector niet gemakkelijk om nieuwe mensen aan te trekken.”
Waarin verschillen jullie van andere natuursteenverwerkers?
Louis: “Het klinkt cliché, maar een tevreden klant is goud waard. Hoe verkrijg je dat? Een open communicatie, een sterke equipe van mensen met ervaring en kunde, een goed atelier en een aangenaam contact bij de klant. Dat start bij het geven van de prijsopgave en eindigt bij de laatste lik silicone die je trekt. Maar eerlijk? Ik denk dat alle spelers dezelfde waarden nastreven, zeker als je in een hoogstaand segment actief bent zoals interieurafwerking. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen in de sector zijn plaats verdient.”
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief