Trends in tegelshowrooms: ‘less is more’ als nieuwe realiteit?
We legden ons oor te luister bij enkele handelaren, uitbaters van tegelshowrooms en de leveranciers van displays. Zij signaleren deze 5 trends en kijken ook al vooruit. Flexibiliteit in de presentatie van tegels is volgens ons panel de sleutel tot succes.
“Vroeger (pakweg 10 à 15 jaar geleden) stonden alle showrooms vol met waaierkasten of klapdeuren. Een gemiddelde toonzaal had makkelijk 600 referenties. Nu wordt er veel minder getoond, maar wel op een betere manier”, steekt Bart Dermul, specialist in displays en showroom, van wal.
“Vijf jaar terug had iedereen de mond vol over beleving, nu zie ik weer een mix. Want in een showroom met alleen maar beleving toon je niet genoeg. Pas op, ik kom nog in showrooms waar er de laatste dertig jaar niets veranderd is. Die klagen steen en been over de prijzenslag, maar als je nu alleen maar 60x60 of 30x30 verkoopt, dan zit je natuurlijk in de budgethoek.”
Lees ook
Stefanie Vermeulen, zaakvoerder van Desloover Tegels en Natuursteen, vult aan: “De vroegere toonzaal was een mikmak van kasten. Er staan nog steeds kasten bij ons, maar we verkopen meer van wat er op de grond ligt. Less is more, kan je wel zeggen. Je kan beter 20 vierkante meter van één tegel leggen dan 30 schuiven met één vierkante meter tonen, daar ben ik echt van overtuigd.”
Katleen Lemmens (RG Tegel): “Toen ik hier acht jaar geleden toekwam, werkte RG Tegel hoofdzakelijk met kasten en standaard panelen in de showroom. Nu zetten we in op beleving in combinatie met een intelligente manier van volumepresentatie: wij motiveren onze klanten om de ingerichte boxen te ervaren, in combinatie met de moodboards en een aantal ruimtebesparende kasten en schuiven. Op die manier krijgt de eindconsument een ‘Pinterest’-beleving voorgeschoteld maar wel met zicht op de waaier aan mogelijkheden. RG Tegel is uiteindelijk een groothandel, dat betekent dat wij trendsetters zijn en ‘slimme’ presentaties uitdenken voor onze toonzalen.”
Minder tegels, meer stijlen
Een eerste trend die zich aftekent is de tendens naar de presentatie van meer uiteenlopende stijlen, om het type klant dat de toonzaal binnenkomt gemakkelijker te begeleiden.
Kelly Callebaut van Tegelcentrum Schelfhout Aalst: “Ik werk hier zeven jaar en het grootste verschil is dat er een verschuiving is naar veel meer stijlen. Iemand die een retrowoning inricht, kan hier nu terecht, maar ook iemand die iets rustieks zoekt voor in een oude hoeve of wie gaat voor strak modern. Dat zorgt ervoor dat wij nu een breder publiek aantrekken die gedurfdere keuzes maakt, terwijl je vroeger bij wijze van spreken een toonzaal had met heel veel verschillende soorten grijs. Wij proberen klanten uit hun comfortzone te trekken, wat niet wil zeggen dat ze hier geen ‘brave’ keuzes meer vinden.”
Stefanie Vermeulen beaamt: “Ik zal niet zeggen dat ze hier vroeger geen werk in de toonzaal staken, maar de insteek was anders. Wij maken hier ook moodboards. Zo hebben we een hele wand in moodboardsfeer gecreëerd, waarbij we per stijl verschillende opties samen zetten.”
Katleen Lemmens: “Ik voorspel dat producenten sneller rationele beslissingen zullen maken, waardoor het aanbod een verschuiving zal kennen. Dat merken we nu al een tweetal jaar. Een reeks met een overvloed aan kleuren rendeert nooit voor de volle 100%. Door na preproducties in te zetten op de best renderende kleuren en formaten, kunnen producenten aan cost cutting doen, wat in deze woelige tijden een must is. We trekken die lijn ook door naar onze toonzalen: we zetten in op wat wij geloven dat ‘toppers’ zullen worden en kunnen zo heel divers insteken, waardoor er meer stijlen aan bod kunnen komen, zonder aan overload te doen.”
Een showroom is maat- en denkwerk
Yves Dhoore: “Hoe meer verschillende soorten tegels er op de markt komen, hoe meer wij onze displays moeten aanpassen. Dat is een evolutie in het functionele aspect van presenteren. Maar ik zie ook een evolutie in het feit dat showrooms meer hun eigenheid willen tonen. Toen ik zeventien jaar geleden startte, had je een reeks standaarddisplays en standaardkleuren waaruit onze klanten kozen wat ze nodig hadden. Zo werden showrooms samengesteld. Toen was zo’n 30 procent maatwerk. Intussen is het aanbod aan displays veel ruimer geworden, waardoor momenteel 70% van onze displays maatwerk zijn.”
“We merken bovendien dat steeds meer klanten een eigen interieurarchitect hebben voor hun toonzaal, wat vroeger ondenkbaar was. En dus werken wij nu veel meer samen met hun architecten. Op die manier kom je dus automatisch bij meer maatwerk.”
Bart Dermul: “Er wordt nu veel professioneler met de showrooms omgegaan. Vroeger had men een ruimte en wilde men daar zoveel mogelijk in krijgen. Dat was zowat de enige bekommernis. Nu wordt er nagedacht over hoe ze verschillende zones kunnen creëren, wat de ideale looproute is doorheen de showroom of men werkt met productgroepen. Vroeger was men daar totaal niet mee bezig.”
Kelly Callebaut vult aan: “Wij denken nu na over hoe we onze vloervlakken leggen, zodat klanten daar een paar meter over kunnen wandelen en ook de lichtinval zien. We combineren ook verschillende vloeren naast elkaar, bijvoorbeeld keramisch parket met een natuursteenlook en aan de andere kant een decoratief tegeltje. Dat vereenvoudigt de keuze voor de klanten, want ze kunnen zich meteen inbeelden hoe dat in hun huis zou zijn, dat is minder evident met een tegel in een schuif. Klanten beslissen daarom ook sneller wat ze willen.”
Aandeel natuursteen in de showroom vermindert
Yves DHoore: “Het aandeel natuursteen in de showrooms is fors geminderd de laatste jaren. Ik merk ook dat er minder aandacht en detail wordt aan besteed qua presentaties. Natuursteenhandelaars investeren minder in displays dan de keramische tegelhandels. Ze zullen eerder zelf iets creëren in hun showroom.”
Stefanie Vermeulen: “Onze natuursteen afdeling is over het algemeen veel technischer gepresenteerd dan de keramiek. We hebben naast een aantal grotere boxen ook een enorm grote presentatiewand, waar we continu in veranderen en combineren. Bepaalde materialen zijn soms niet meer te krijgen, andere komen in een andere afwerking. Het is een zeer boeiende wereld. De toonzaal dient als basis om te gaan zoeken naar de juiste platen voor de klant. We hebben hier ook ons natuursteenatelier, waar ik heel vaak met mensen ga kijken naar de platen. Zo zijn de klanten nog veel sneller overtuigd van hun keuze.”
Nederland digitaliseert sneller, België hinkt achterop
Bart Dermul: “Er is een periode geweest dat iedereen digitalisering de toekomst vond en waarbij men al sprak dat de showrooms zouden verdwijnen, want we zouden alles online kiezen, maar daar geloof ik niets van. Het is een én-én-verhaal. Een klant zal zich meer oriënteren op internet, dat is zeker waar, maar zal nog altijd naar de showroom komen. Er zijn online tools waar je een foto van je woonkamer kan uploaden en de vloer aanduiden die je wil. Dat geeft een idee wat een parket of een betonlook zou doen in je interieur. Maar op internet zie je geen verschil tussen vinyl, laminaat of gelijk welke tegel. Die diepgang is belangrijk en dat komt enkel in het echt tot uiting.”
“In België zijn ze wel nog terughoudend om dat digitale in de toonzalen te integreren. De groothandels leveren aan de detailhandel en dan is het natuurlijk de vraag: wie gaat zich daar achter zetten, wie gaat het werk doen? Fabrieken zijn vaak nog ouderwets en willen hun beelden niet vrijgeven. Maar in Nederland werkt men daar heel goed mee. Enkele groothandels hebben hun eigen digitaal systeem ontwikkeld dat vaak gekoppeld is aan een voorraadsysteem en prijsberekening. Idem voor Duitsland, waar het systeem onderhouden wordt vanuit een centrale voor alle deelnemers.”
Lees ook
Katleen Lemmens: “Wij hebben op ons online platform een 360°-tool. Mensen krijgen daar een idee van een tegel in een bepaalde ruimte. Dat wordt veel gebruikt. Wij vragen klanten ook om dat even te bekijken voor ze naar de toonzaal komen zodat ze een indicatie hebben van welke tegels ze hier kunnen zien. We zijn daar zes jaar geleden mee begonnen, maar toen stond dat nog in de kinderschoenen. In de toekomst zal dat belangrijk blijven. Maar een tegel is een gevoelsproduct. Een toonzaal ga je nooit kunnen wegdenken. Klanten willen een tegel nog altijd aanraken en in een showroom kunnen bekijken. Dus ik geloof er niet in dat alles ooit digitaal en online zal gebeuren.”
Yves DHoore: “Men probeert wel in te spelen op digitalisering, maar ik merk dat er nog een zekere terughoudendheid is. Ik vermoed door het financieel plaatje en het up-to-date houden van het systeem zelf. Nederland staat daar iets verder in dan België. Wij raden onze klanten aan om toch met iets digitaals te werken. Dat kan ook gewoon met tv’s zijn en daar fotomateriaal op tonen. Maar een volwaardig systeem komt niet echt van de grond. Ook VR-toepassingen ben ik in België nog nauwelijks tegengekomen, terwijl Nederland daar wel meer mee bezig is. Ik zie het ook vaak op beurzen, maar het vergt een zekere investering en gezien de moeilijke tijden, zie ik die investering in VR op dit moment minder gebeuren.”
Kelly Callebaut: “Fabrikanten integreren meer en meer digitale oplossingen op hun site. Zodat de klant een foto van zijn woning kan uploaden en de tegelkeuze ziet in zijn woning. Het zijn vooral de fabrikanten die het aanbieden, dus dat moeten we website per website bekijken.”
Flexibiliteit in presentatie is de sleutel
Katleen Lemmens: “Onze eigen toonzaal in Massenhoven blijft ons zenuwcentrum. Hier bekijken en proberen we bijna dagelijks nieuwe presentatiemogelijkheden uit en nemen we nota van de reactie van de klanten. Dat aanpassen zal in de toekomst misschien nog sneller gaan met nog meer beleving en nog minder referenties.”
Bart Dermul: “De formaten zijn aan het uitbreiden, maar je kan niet per formaat een display plaatsen. Daarom hebben we ingezet op displays met metalen frames die verstelbaar zijn in breedte en hoogte. Dat zal nog meer ingang vinden.”
Yves DHoore: “Ik denk dat er in de toekomst meer met losse tegels zal gepresenteerd worden. In België heeft men de gewoonte om nog veel op panelen te plakken, al is dat al iets geminderd door de komst van de grootformaattegels. Wij hebben ons gamma aan kasten dan ook verder doorontwikkeld voor losse tegels. Dat bespaart de groothandels heel wat op de kosten voor merchandise. De tegels kunnen ook sneller gewisseld worden. De kost voor de groothandels wordt zo kleiner. Dat plakken op panelen zal er wel een stuk inblijven, omdat de tegel uiteindelijk ook valt of staat met de kleur van de voeg.”
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief