Verkoop van keramische tegels vertraagt in Italië na opvallende stijging
2022 was een boerenjaar voor keramische tegelindustrie in Italië. De markt haalde toen een waarde van 7,2 miljard euro en een volume van 449 miljoen vierkante meter (-1,4%). De export was goed voor meer dan 83% van de totale omzet, goed voor een stijging van niet minder dan +14,8%.
Aan die mooie vooruitgang lijkt nu een einde te komen. De verkoop is vertraagd tijdens het eerste kwartaal van 2023 (-10%), wat volgens de koepelorganisatie Confindustria Ceramica onder meer te wijten is aan enkele buitengewone gebeurtenissen, zoals de rampzalige overstromingen in de regio Romagna. De organisatie noemt het “een gebeurtenis van onvoorstelbare proporties, die 15 levens eiste, hele provincies verwoestte en zelfs de productieactiviteiten van sommige van onze bedrijven een paar dagen stillegde”, maar wijst er ook op dat deze nu weer allemaal operationeel zijn.
Op grotere schaal werd de krimp vooral veroorzaakt door de aanhoudende stijging van de rente, de hoge inflatie, het einde van de post-lockdownhausse in de consumptie en een verslechtering van het consumentenvertrouwen.
Concurrentie uit China en Indië
Voor de toekomst stelt Confindiustria zich hoopvol op, mede door de daling van de gas- en elektriciteitsprijzen, maar het wijst ook op uitdagingen. Naast een steeds heviger concurrentie uit China en Indië, ziet de organisatie geen heil in het door de EU opgelegde ETS-systeem (Emission Trading System). “Hoewel het ETS-systeem werd opgezet met het prijzenswaardige doel van decarbonisatie, is het ineffectief en contraproductief gebleken als het gaat om het verbeteren van het milieu. Het heeft ook een recessie-effect gehad op de industrie”, zegt voorzitter van Confindustria Ceramica Giovanni Savorani en vervolgt: “Het heeft ook een negatief effect op het concurrentievermogen van onze industrie, aangezien onze fabrieken al de hoogst mogelijke efficiëntieniveaus hebben bereikt en alternatieve technologische oplossingen momenteel niet levensvatbaar lijken.” Het is duidelijk dat er nog een paar moeilijke hordes in het verschiet liggen door de omslag naar een duurzamere werking.
De Italiaanse keramische industrie als geheel bestaat uit 259 bedrijven met 26.500 directe werknemers en een omzet van 8,7 miljard euro. Productieactiviteiten in Europa en Noord-Amerika door dochterondernemingen van Italiaanse keramische bedrijven genereren een totale waarde van meer dan 1 miljard euro.