20 Jaar Polycaro: de naakte waarheid over vroeger
Dat ligt aan de weinig verhullende cover, natuurlijk. Het waren helemaal andere tijden aan het begin van der eeuwwende. Er bestonden nog mannenbladen, de leveranciers van werkgereedschap verblijden hun klanten met prikkelende kalendermodellen tijdens de eindejaarsperiode, en ook in de vierde editie van Polycaro werd functioneel naakt ingezet om de lezer een - welja - diepere inkijk in de thema’s te geven waarvoor de sector (gloeiend) warm liep.
Wrijf het ons niet aan, er waren wel meerdere media die zich toen aan zulke ontboezemingen bezondigden en vandaag is een herhaling van zulke experimenten volstrekt ondenkbaar. Want ook de bouwsector is woke geworden, en heeft het nafluiten op werf en daarnaast netjes afgeleerd.
Veel beursnieuws
Net zoals in de huidige editie nam nummer vier de lezer nog eens mee naar de beursvloer. Over de 21ste editie van Cersaie berichtte de toenmalige journalist over de toen geldend trends, die samenviel met een hang naar minimalisme en het “streven om keramische tegels het uitzicht van natuursteen te geven”. Dat laatste doen de Italianen niet gespeend van enige vorm van humor. Een van de gepresenteerd lijnen toen droeg de veelzeggende naam Rolling Stones. Wat ons vooral opviel was de foto van een muur met tegels met een metaalimitatie. Die trend heeft de tand des tijds niet doorstaan.
Maar er was ook nog die andere beurs, dichter bij huis en georganiseerd door de uitgever van Polycaro Erwin Ooghe. Renospecto organiseren was in tijden van laagconjuctuur geen evidentie, maar de bezoekersaantallen vielen mee en ook de standhouders toonden zich tevreden na de wat trage start. Een reactie? “Uiteindelijk zagen we de juiste mensen en daar draait het allemaal om.” Zoveel kan je nog altijd beweren over de bestaansreden van huidige beurzen die in dit hoogdigitale tijdvak voortdurende in vraag worden gesteld.
Tips voor tegelzetters
Natuurlijk ontbrak het twintig jaar geleden ook niet aan de nodige tips and tricks voor tegelzetters, om hun stiel en bedrijfvoering beter onder de knie te krijgen. Over dat laatste bespraken we niet alleen de procedure van de opzegging van een arbeidscontract, maar brachten we ook een overzicht van het kostenbeheer waarmee een zelfstandige zijn zaakjes onder controle kan houden.
Het uitgangspunt was best goed gevonden, namelijk dat de jaarlijkse vakantie wel tot in de puntjes wordt voorbereid, maar de dagelijkse activiteit van de tegelzetter vaak zonder structurele planning en aanpak van week naar week verglijdt. Het artikel deed de problematiek niet zonder een tegelwijsheid uit de doeken: “Plannen, dat is werken in de toekomst.” Doe er jouw voordeel mee.
Verder prees een lijmfabrikant een paar van zijn producten aan om de wachttijden van het tegelwerk te verkorten, vooral van belang op commerciële werven zoals winkels of bewoonde appartementsgebouwen, waar de voetgangerspassage amper ophoudt of snel weer op gang moet komen. Maar zulke innovaties zijn ondertussen weer ingehaald door nieuwe technologie. Dat de wachttijd voor de tegellijm altijd moet gerespecteerd worden, daar viel toen, zoals nu, geen speld tussen te krijgen.
Over lijm gesproken. In een projectartikel gingen we dieper in op de eisen die de betegeling van de Westerscheldetunnel daarover stelde, een werf die met zijn bouwduur van zes jaar en een totaalbudget van 750 miljoen euro ook vandaag nog tot de verbeelding spreekt, en evengoed twintig kaarsjes mag uitblazen.
Leren door te informeren
Met deze laatste terugblik komt deze rubriek aan zijn eind. Het was best interessant om met een nieuwsgierige blik nog eens in de achteruitkijkspiegel te kijken en te aanschouwen hoe de ingrediënten in wezen dezelfde zijn gebleven doorheen alle jaren. Het is dat de tegelzetter in Polycaro kan leren door zich te informeren.
Met Tilers and Tools, Vakkennis, Natuursteen in de Kijker, Geschiedenis en human-interestverhalen is de voedingsbodem van jullie favoriete blad alleen maar rijker geworden gedurende haar evolutie. We werken er hard aan om de tastbare passie en beroepseer die van elk nummer druipt ook in de komende twintig jaar vakkundig tot bij jullie, de lezer, te brengen.
Vragen, suggesties of ideeën? Mail mij op piet@oola.be of bel ons op +32 50 250 170
Lees ook
16/11/2023 - 16:4220 Jaar Polycaro: de hoofdredactrices aan het woord
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief